Restriktioner, røde rejsevejledninger, hjemmearbejde og undervisning af de små poder. Overskrifter, der siger meget om 2020, og overskrifter, der har sat sine spor for de virksomheder, der bruger nettet til at sælge varer og serviceydelser. Mange virksomheder har haft et flot 2020, mens andre oplevede at være udfordret. Det viser rapporten, Dansk e-handel 2020, som Nets er på trapperne med.
– Vi skal mange år tilbage for at finde et år, der har ændret så meget på vores forbrug som 2020. Vi har fået vendt op og ned på vores hverdag, og det har sat sine spor på vores forbrug. Mange har haft tid til at sidde hjemme med telefonen eller computeren og købt alverdens varer hjem, mens vi ikke har haft mulighed for at bruge så mange penge på oplevelser, forklarer Tanja Oda Sørensen, der er marketing manager hos Nets.
Rejsebranchen ramt – men alligevel bred fremgang
Overordnet skrumpede den samlede nethandel i 2020 for første gang nogensinde siden Nets begyndte at måle på handlen. Faldet i online-forbruget er dog præget af en enkeltstående faktor; nemlig rejsebranchens nedlukning. Vores rejselyst plejer at trykke forbruget op i den helt tunge milliardklasse, men fordi vi ikke kunne komme afsted i det meste af 2020, har branchen været helt underdrejet. Selvom forbrugerne har kastet kærligheden på andre forbrugsgoder, kan det ikke opveje det hul i online-forbruget, som rejsebranchen efterlader.
– Overordnet har dansk e-handel klaret sig ekstremt godt i 2020, og antallet af transaktioner har været højt, men fraværet af forbrug på charterrejser, taler sit tydelige sprog, når det samlede beløb gøres op. Rejsebranchen har historisk altid været forrest i feltet, når det kommer til online handel, og det slår jo igennem på tallene, når branchen mere eller mindre har været lukket ned i 2020. Men med vaccinernes udrulning er det forventeligt, at forbruget på rejser vil stige igen i 2021, mener Tanja Oda Sørensen.
Hun peger på, at mange webshops har leveret førsteklasses service og fleksibilitet i et år med meget usikkerhed, og det har været en af opskrifterne på succesen for mange.
Det er blandt andet tøj, skønhedsprodukter, byggevarer, men også dagligvarer, take-away og streamingtjenester, vi har købt i stor stil på nettet i 2020. Generelt har 20 procent af os købt mere online i 2020 – blandt andet for at undgå smitterisikoen, eller fordi de fysiske butikker har været lukket.
I kroner har danskerne købt dagligvarer på nettet for 10,8 milliarder, og udviklingen i online-handlen betyder, at det nu er hver fjerde dansker, der køber dagligvarer online. Vi har brugt 4,7 milliarder kroner på nye hårde hvidevarer, 8,9 milliarder kroner på tøj og 5 milliarder kroner på elektronik til hjemmet. Og mens vi har haft begrænset mulighed for restaurantbesøg, har vi i stedet bestilt en masse take-away – helt præcist har vi bestilt mad med hjemmelevering for 4,3 milliarder kroner i 2020.
Undersøgelsen fra Nets er baseret på svar fra over 1.400 danskere indhentet over flere måneder. Den fulde undersøgelse bliver tilgængelig fra 16. marts 2021.