Jan Viberg Elleriis er tredje generation i familiefirmaet Ecco Print, som startede i 1937 som Hirtshals Bogtrykkeri.
Da Jan vendte hjem til firmaet i 1998, efter en årrække i på blandt andet Fyn, var det også begyndelsen på et kursskifte, skriver Søren Winsløw i fagbladet Sign Print & Pack.
– Det blev sagt dengang, at hvis man installerede flere offsetmaskiner på Fyn, så ville øen synke i havet. Så jeg havde en fornemmelse af, at vi skulle ud ad en anden tangent. Det blev blandt andet et meget større fokus på digital produktion og på nicher, fortæller Jan Viberg Elleriis.
I 2000 kom virksomheden til kun at hedde Ecco Print efter at navnet i en periode blev brugt parallelt med Hirtshals Bogtrykkeri. I 2018 flyttede de til den nuværende adresse i Hjørring
Etiketter og storformat var to af de områder de valgte at fokusere på. Gennem årene har de fået opbygget to sunde forretninger, hvor etiketter er blevet den bærende del. Men med den fortsatte fokusering på digitalisering og automatisering blev det også klart, at de to produktgrupper salgsmæssigt, teknologisk og procesmæssigt er så forskellige, at det hæmmer en effektiv udvikling af de digitale løsninger, som er en forudsætning for fremtidig overlevelse. Jan Viberg Elleriis forklarer:
– Vi stræber hele tiden efter at gøre kundeoplevelsen bedre ved at udvikle de digitale tilbud til kunden og automatiseringen internt. Ved at samle vores fokus på et af forretningsområderne tror vi, at vi kan levere mere komplette løsninger – hurtigere. Derfor har vi valgt at sælge hele vores print- og storformatafdeling fra.
Finder køber til print- og skiltefirma
Han fortæller, at de havde flere kunder som både købte etiketter og skilte, og som de stadig skulle se i øjnene. Derfor var det vigtigt at finde en køber, der havde de samme værdier som Ecco Print.
På print- og skiltesiden havde de valgt at fokusere på de opgaver, som kunne pakkes og sendes. Hvis løsninger krævede montage, måtte de samarbejde med andre skiltevirksomheder. Og det var blandt disse, at de fandt den nye ejer. Det blev det lokale skiltefirma Egotag, også fra Hjørring, som pr. 1. april i år overtog maskinpark, mandskab og kundeportefølje. Mere om det i en anden artikel.
– Men de er præcis så fleksible, entusiastiske og kundeorienterede, som vi synes at vores kunder fortjener. Jeg er overbevist om, at det er den bedste løsning, vi kunne finde, siger Jan Viberg Elleriis.
Oprustning på etiketter
Med det nye set-up er både lageret og antallet af varenumre skrumpet markant. Og så efterlader det dem med en helt tom produktionshal, og hvad skal den fyldes ud med?
– Tanken er, at vi skal opruste på etiketter. Helt hvordan er endnu ikke afgjort.
Vi havde en spændende tur til Labelexpo, hvor vi fik set på en række forskellige muligheder. Det næste der skal ske er, at vi diskuterer alle input på det kommende bestyrelsesmøde og så træffer vi en beslutning om, hvilken vej vi skal gå, siger Jan Viberg Elleriis.
Effektiv digital integration
En afgørende pointe ved at sælge print- og skiltedelen fra, er at de bedre kan tilpasse og udbygge deres digitale kundeintegration samt automatisere de interne processer.
De har allerede i dag en veludviklet digital integration med kunderne. Alle første gangs henvendelser er traditionelle, men derefter kan kunden komme på et af tre digitale spor.
Enten kan de anvende den åbne webshop, hvor man kan bestille etiketter til små serier. Kunden vælger selv antal, hvor mange der skal være på rullen og hvilken retning etiketten skal sidde for den nemmeste montering. Ikke nok med det, så er der frit slag på selve den geometriske udformning. Så etiketterne kan virkelig tilpasses som kunden ønsker det.
Er det en tilbagevendende kunde med en vis volumen, kan de få deres egen webshop med varenumre og historik, som de kan bruge som deres interne ordresystem.
De helt store kunder, som typisk har deres eget interne system, kan lave et ordreudtræk af dette og sende en e-mail, som Ecco Print kan lave et automatisk udtræk af og oprette en ordre. Jan anslår at mellem 50 og 60% af deres ordre i dag kommer ind digitalt via et af de tre spor.
– Systemet i webshoppen er opbygget så kunderne selv kan vælge hvordan de vil sammensætte produktionen. Altså hvilke produkter de vil køre sammen og hvordan det skal udskydes. Samtidig har systemet advarsler og forslag til, hvordan der kan optimeres.
Om den nye situation siger Jan Viberg Elleriis afslutningsvis:
– Vi har fået organiseret os sådan, at jeg efterhånden kan bruge mere tid på IT, automatisering og gennemløbstider. Der skal være kortere vej fra ordre til tryk. Der sker en enorm udvikling inden for AI og office-robotter som vil få stor betydning for os. Nu kan vi koncentrere os om etiketterne og få udviklet en supereffektiv og moderne etiketvirksomhed.
Kilde: Sign Print & Pack.