I en tid hvor havets ressourcer er under pres, har 2. Y på Hjørring Gymnasium i et tværfagligt projekt arbejdet med at finde alternative råvarer til produktion af fiskefoder.
Cirka 50 procent af al den fisk, der spises i dag, kommer fra fiskeopdræt – primært Laks. Produktionen af opdrætsfisk er stærkt stigende understøttet af en stor efterspørgsel fra specielt en hastig voksende middelklasse i Østen. Omkring 30 procent af det foder, der anvendes til opdrætsfisk, stammer fra vildtfangede fisk, Tobis, Brisling, Blåhvilling, Ansjoser samt fiskeafskær i øvrigt. Med en fortsat stigning i produktionen af opdrætsfisk kan havets ressourcer ikke bære et forøget fiskeritryk til sikring af foderproduktionen fremover.
Derfor har eleverne fra 2. Y på Hjørring Gymnasium arbejdet med at finde frem til alternativer til fisk i foderet til opdrætsfisk. Her er eleverne kommet frem til, at larver kan være et kvalificeret alternativ. De har herefter arbejdet med bl.a. at analysere protein- og fedtindhold i Soldaterlarver, og det viser sig, at hver 100 g soldaterfluelarvemel indeholder 48 g protein og 36 g fedt. Det er et større indhold, end hvad der f.eks. er i Ansjoser. Soldaterlarver er derfor et fint alternativ til brug for produktion af fiskefoder, hvorved havets ressourcer kan aflastes.
Soldaterlarver er nemme at opdrætte og kan fodres med madaffald. På den måde kan det også medvirke til en reduktion af madspild, og det flugter med to vigtige Verdensmål: 2. Stop sult og 14. Livet i havet.
Eleverne arbejder tværfagligt med det spændende projekt i fagene Biologi, Biotek og Kemi understøttet af lærerne på gymnasiet Lars Ringsted, Martin Lindtner og Gert Husum. Projektet modtaget økonomisk støtte fra Region Nordjylland og på Naturmødets stand nr. 66 fremviser 2. Y de resultater, som der er nået frem til indtil nu.
For at skabe ekstra fokus og opmærksomhed på deres udstilling og deres arbejde, gik eleverne rundt på Naturmødet og tilbød smagsprøver på Soldaterlarver. Flere af politikkerne på Naturmødet måtte således lægge smagsløg til de små knasende larver.
Stor respekt for det imponerende arbejde, som eleverne fra Hjørring Gymnasium har lavet, og det innovative og nyskabende projekt rammer plet og flugter netop med tankerne for Naturmødet.