Når man sidder stille i lang tid i skolen, bliver man nemt træt, sløv og umotiveret. Men faktisk kan en lille fysisk eller mental øvelse hurtigt sætte sving i kroppen, så man bliver frisk igen.
Med kreativitet og snilde, elastikker og lodder skal eleverne i specialklassen A5 på Hjørringskolen designe og bygge en prototype af et redskab, der på en sjov måde udfordrer puls, styrke, balance eller koncentration. Klassen er for elever med ADHD og lignende diagnoser, og de går i 7. – 10. klasse.
Udfordringen skal løses onsdag d. 10. november, når eleverne sammen med godt 30.000 andre skoleelever i Danmark deltager i Engineering Day, som hvert år afvikles i uge 45. Betingelsen for eleverne er, at løsningen skal kunne bruges stående eller siddende af én eller flere personer, og den skal indeholde et bevægeligt element.
”Vi synes, det er vigtigt, at specialklasselever udsættes for den samme gode undervisning som i almenskolen. Vi har for tiden fokus på elevernes undersøgelseskompetence – derfor tænker vi, at Engineering Day passer perfekt med det, vi i forvejen arbejder med,” siger lærer på Hjørringskolen, Ninna Fjordbak.
Engineering Day giver eleverne de allerførste smagsprøver på, hvad ingeniørfaget kan.
For at løse udfordringen og konstruere et sådant motionsredskab, for eksempel et vippebræt, er man nemlig – ganske som ingeniøren – nødt til at forberede sig gennem forskellige processer:
Eleverne skal i små grupper først lave fysiske aktiviteter, fx englehop eller squads, og regne på effekten af øvelserne. De skal også undersøge egenskaberne i de materialer, de har at bruge til at konstruere prototypen, og de skal idéudvikle, tegne skitser, konstruere, teste og forbedre, før de når i mål med deres løsning.
Arbejder som ingeniører
Ved at omsætte viden og idéer til praktisk løsning stifter eleverne reelt bekendtskab med ingeniørens arbejdsmetode, også kaldet engineering. De bliver stillet over for at løse en reel problemstilling fra hverdagen, og de bruger matematik og naturvidenskab som kreative værktøjer for at få deres prototyper til at fungere.
Erfaringerne viser, at et engineering som undervisningsmetode både motiverer og engagerer eleverne, siger Ghita Wolf Andreasen, direktør i Engineer the Future, der arrangerer Engineering Day:
”Det er en anderledes måde at arbejde på for eleverne. De oplever, at de ikke bare reproducerer en færdig løsning, men gennemløber en hel proces fra idé til færdig prototype. Og det er vel at mærke en designproces, hvor de udvikler på deres egne idéer og, hvor de bruger naturfaglig viden til at finde konkrete løsninger på udfordringerne. Det gør naturfagene relevante og vedkommende for dem.”
Begejstring for naturfag
Formålet med Engineering Day er netop at skabe begejstring for naturvidenskab og teknologi blandt flere børn og unge i grundskolen. Det er femte år i træk at Engineering Day afvikles på danske skoler. Engineering Day er en del af Engineering i skolen, som er et samarbejde mellem Engineer the Future, Københavns Professionshøjskole, Astra og VIA University College.
Programmet er støttet af Villum Fonden.
Hvad er Engineering?
Når eleverne arbejder med engineering, skal de løse et konkret problem gennem forskellige delprocesesser, der er inspireret af ingeniørernes måde at arbejde på. De udfordringer, eleverne stilles overfor, kan handle om alt fra klima, miljø og transport til byggeri, it og infrastruktur.
Hvad er Engineering i skolen?
Engineering i skolen er et 10-årigt program, der skal integrere ‘engineering’ i STEM-undervisningen i grundskolen. Programmet, der bygger på internationalt anerkendt didaktik, skal fremme elevernes læring og løfte det faglige niveau i STEM-fagene.