De fleste 10-13 årige elever kender til den daglige udfordring med rod på værelset derhjemme. Nu kan elever på mellemtrinnet i Hjørringskolens A-klasser give sig selv, og måske især deres forældre, en hjælpende hånd, der kan få de beskidte sokker på gulvet og de tomme flasker til at fordufte.
Anledningen er Engineering Day. Eleverne får i uge 46 chancen for selv at opfinde verdens bedste oprydningsmaskine, der klarer arbejdet i en håndevending.
”På dagen får eleverne udfordringen at udvikle, designe og bygge en prototype, der udnytter pladsen i værelset smartere og holder styr på kaos”, fortæller lærer Lise Jepsen i Hjørringskolens A-klasser, der er en specialskole for elever, primært med ADHD.
Mens mellemtrinnet bygger oprydningsmaskiner, arbejder de yngste elever i indskolingen med at konstruere et gemmested, og de ældste klasser konstruerer en mobilholder, så de ikke får ømme nakker af at bruge deres mobiltelefon.
De cirka 60 elever arbejder med Engineering Day hele uge 46 fra d. 14. – 18. november. Fredag udstilles elevernes produkter for alle og den mest innovative idé kåres.
Udvikler selv idéer
Formålet med Engineering Day er, at eleverne får erfaring med at bruge naturvidenskab og teknologi til selv at udvikle idéer og teste konkrete løsninger på reelle udfordringer fra deres hverdag.
”Vi ved, at eleverne mister motivationen, hvis de ikke kan se, hvad det skal bruges til. Derfor er det så vigtigt, at de får lov til at arbejde med virkelighedsnær undervisning som engineering,” fortæller projektleder for Engineering Day, Nina Ahnstrøm.
Eleverne udvikler måske et taljesystem, så idrætstøjet kan hejses højt op på væggen. Det kan være en basketkurv til ting, der flyder på gulvet, eller en gribearm, der samler rodet op og opbevarer det i en beholder. Valget er frit, der skal samarbejdes og redskaberne er hverdagsmaterialer som pap, papirklips, grillspyd, elastikker, snor og malertape.
Smagsprøve på virkeligheden
Tankegangen med Engineering Day er at give eleverne en første smagsprøve på det potentiale, der ligger inden for naturvidenskab, teknologi, it og ingeniørfærdigheder. Det handler nemlig ikke alene om at få bugt med rodet på værelset. På Engineering Day gælder det, at processen fra første idé til slutresultat er lige så vigtig som det færdige produkt.
”Eleverne skal på Engineering Day bruge deres kreativitet og naturfaglige viden, og vi ved at denne engineeringproces i undervisningen engagerer mange elever, fordi de skal bruge både hoved og hænder til at konstruere deres helt egne løsninger,” siger Nina Ahnstrøm.
Tilladt at fejle
Engineeringmetoden er med til at strukturere elevernes arbejdsproces og sikre at eleverne både udvikler naturfaglig kompetence, kommer i dybden med relevant fagligt stof og har fokus på samarbejde, feedback og modellering. Og løsningerne må gerne indebære fejl:
”Det er vigtigt at læreren taler med eleverne om, at deres løsninger ikke skal være perfekte. Selvom det er ærgerligt måske at skulle begynde forfra eller gentage processer, så er det vigtigt, at eleverne forstår, at man lærer en masse af at begå fejl,” siger Nina Ahnstrøm.
Engineering Day afvikles i uge 45 for 7. år i træk på skoler over hele Danmark. Godt 30.000 elever på alle klassetrin forventes at deltage. Mens mellemtrinnet bygger oprydningsmaskiner, arbejder de yngste elever i indskolingen med at konstruere et gemmested, og de ældste klasser konstruerer en mobilholder.
Engineering Day er en del af Engineering i skolen, som er et samarbejde mellem Engineer the Future, Københavns Professionshøjskole, Astra og VIA University College. Programmet er støttet af Villum Fonden.