TV2 Nord har sat journalist og influencer Emil Kondrup på en mission. Han skal lokke flere unge nordjyder til stemmeurnerne.
”Jeg har ikke tid.” ”Det er for bøvlet.” ”Min stemme gør alligevel ikke en forskel.”… og blah blah blah.
Undskyldninger er der nok af, men nu tager TV2 Nord kampen op. Vi har en mission om at hæve stemmeprocenten – især blandt de unge nordjyder.
– Stemmeprocenten hos de unge nordjyder er lav, og særligt anden gang går det altså lidt trægt med at få sat et kryds, siger Torben Nørgaard, der er journalist ved TV2 Nord, og som fik idéen til at lave en indsats for at få flere nordjyske andengangsvælgere til at stemme.
Der er tradition for at zoome ind på dem, der skal sætte krydset for første gang, men hvis man ser på statistikken, falder en del fra, når nyhedens interesse er forsvundet, og de skal afsted for anden gang.
– Faktisk er de unge nordjyder i alderen 22-29 år dårligere til at tage turen til stemmeurnen end resten af landet. Vi lader altså resten af landet om at bestemme, hvem der skal bestemme. Det vil vi gerne lave om på, siger chefredaktør ved TV2 Nord, Ingrid Buch.
Emil kom heller ikke selv afsted
På TV2 Nord synes vi i al beskedenhed selv, at vi er gode til at fortælle interessante og vedkommende historier om folketingsvalget. Men vi har alligevel indset, at vi har brug for hjælp, hvis vi skal have succes med at give andengangsvælgerne et kærligt skub ind bag gardinet i stemmeboksen.
Derfor har vi sat journalist og influencer Emil Kondrup på sagen. Han er 29 år gammel, bor i Skørping med sin kæreste og parrets snart tre børn – og så har han et stort publikum på Instagram, hvor han blandt andet involverer sine følgere i et husprojekt, der langt fra går som planlagt.
– Jeg synes, at det er en god og vigtig mission, og jeg kan godt genkende det med, at det er sværere at stemme anden gang. Første gang er det nyt og spændende, og anden gang spørger man sig selv ”hvad fanden fik jeg egentlig ud af det sidste gang?”, siger Emil Kondrup, der heller ikke selv fik stemt anden gang.
– Jeg var på ferie, og jeg havde ikke fået brevstemt inden. Jeg følger med i politik og valgkamp, og jeg synes, at det er så pinligt, at jeg ikke fik nosset mig sammen til at komme afsted, for jeg mener, at man har en forpligtelse til at stemme. Det vil jeg være med til at gøre noget ved nu, siger han.
Vil over 70 procent deltagelse
På landsplan var valgdeltagelsen for de 22-29-årige ved sidste folketingsvalg på 77,9 procent, mens de nordjyske kommuner lå noget lavere – i nogle kommuner var stemmeprocenten helt nede på 65 procent. Målet med kampagnen er at få minimum 70 procent af alle de nordjyske andengangsvælgere til at stemme.
– Det er faktisk få stemmer, der skal til for at slå landsgennemsnittet, så vi tror på missionen. Derudover er det jo ikke særligt nordjysk ikke at have en mening om tingene, siger journalist Torben Nørgaard.
Se med i TV2 Nords nyhedsudsendelser, på tv2nord.dk, på TV2 Nords Facebookside, på TV2 Nords Instagram og på YouTube, når Emil Kondrup ruller ud i det nordjyske for at sætte ild under valgdeltagelsen.
Weltklasse udfører kampagnen ”Emil pumper procenterne”, der er finansieret af TrygFonden.
FAKTABOKS: ANDENGANGSVÆLGERE I NORDJYLLAND
• Andengangsvælgerne er født mellem 1993 og 2001
• I Nordjylland er der 63.445 andengangsvælgere pr. 3. kvartal 2022
• Godt halvdelen af de nordjyske andengangsvælgere bor i Aalborg Kommune
• I Frederikshavn, Mariagerfjord, Vesthimmerland og Læsø Kommuner faldt valgdeltagelsen fra første
til andet kryds med mere end fem procentpoint fra 2015 til 2019
• Rebild, Aalborg og Thisted Kommuner er de eneste nordjyske kommuner, hvor stemmeprocenten
for andengangsvælgere ved folketingsvalget i 2019 var på mere end 70 procent.
Foto: TV2 Nord.