I min søgen efter min næste bil – elbil naturellement – er jeg nået til ÅRETS EUROPÆISKE BIL 2025 – Renault 5 eller mellem venner R5… Der er pt det særlige ved R5, at godt nok kan du få lov til at prøve en tur i den, og du kan såmænd også få lov til at købe den, men bilen bliver først leveret i maj/juni 25…
Til gengæld vil den version, der rammer Danmark til sommer, være udstyret, så den kan klare den danske vinter… i min lille ladetest forleden opnåede R5’eren knapt skuffende 30 kW, men det problem loves klaret i den særlige danske udgave, som er på vej… op til 100 kW eller 15-80% på 31 minutter…
Efter 5 års erfaring med en Renault ZOE er det måske på tide at kigge mod den nyskabelse, som over hele Europa er blevet rost til skyerne, og som allerede hos forhandlerne er blevet både studeret, beundret og købt… og hvad med farven? Jah, personligt er jeg faldet pladask for den gule med sort tag og rød tagliste… PANG siger det… Vi tør godt vise os frem..!

Pladsen foran er forbilledlig… til gengæld skal man nok tænke i noget større, hvis svigerforældrene, veninderne eller arbejdskammeraterne skal have jævnlige kørselstilbud… indretningen er nærmest smuk og betjeningen nem og ligetil… Gearvælgeren – den øverste af tre arme på højre side af rettet – er måske ikke jordens fixeste, men den er nem at betjene, og det virker… og hvad angår kørsel og regenerering af energi, så kan man vælge mellem eco, sport og comfort – hvor den sidste formodes at være en behagelig blanding af de to første… personligt har jeg altid kørt i eco-mode inden for bygrænsen… så kan man bedre slippe hestene løs på motorvej, for selv om man med fordel kan holde sig på 90-100 km/t, så er det dejligt med et fornuftigt kraftoverskud, når der er brug for det…

Fra 1972 til 96 huserede Renault 5 på de europæiske landeveje… Nu skal man formodentligt på museum for at finde forbilledet for den nye elektriske variant…

Flot fremtoning – 18 ” alufælge – ladestik foran i førersiden – et væld af udstyr, som gør det nemt og sikkert at være bilist, som fx adaptiv fartpilot, som sikrer, at bilen bliver i sporet og ikke kommer for tæt på den forankørende… alt sammen noget som øger sikkerheden, men som ikke fritager chaufføren fra at ”køre bil, når der køres bil”…

I det ca. halvandet døgn jeg lånte R5’eren var det tydeligt, at den vakte opsigt i gadebilledet, en enkelt ville gerne have billeder af vidunderet og viden om, hvordan man fik en prøvetur… Ved Det blå Ishus var der en nysgerrig, der godt nok var lidt fan af bilen, men absolut ikke brød sig om forlygterne… og det er jo ikke nemt at diskutere smag og behag…

Skulle jeg finde på at bytte min ZOE ud med en spritny R5, så vil jeg vælge Technoudgaven med ”det lille batteri”… det sparer lidt på indkøbssiden og giver plads til ”den gule” udgave med det hele… på gaden beregnet til 213.390,-… hertil vil jeg kraftigt overveje at lægge et træk oven i puljen, da R5 må trække 500 kilo…
Hvad angår det lille batteri og rækkeviddeangst… Jeg har et projekt, der hedder ”Danmark Rundt” i sommerhalvåret 2025… og det kan vi sagtens…

Interesseret? Så kontakter du blot Ejner Hessel i Hjørring Men pas på… Det kan overordentligt nemt blive vanedannende at køre elbil… man har hørt om bilister, der efter en elbiloplevelse nægter at vende tilbage til den gamle…
Du kan se FDMs vurdering af Årets Europæiske Bil her: FDM-video om R5
Er du til at nørde lidt mere, så er her en del koncentreret viden om R5 på en halv time: R5 på Youtube