Efter flere års stilstand, hvor der dog er blevet arbejdet hårdt i kulisserne, ser der nu ud til at åbne sig nye muligheder for Hirtshals Kombiterminal.
Nordjyske Jernbaner har nemlig den 7. og 8. februar deltaget i konferencen Grøn Jyllandskorridor om grænsekrydsende godstransport på skinner.
På konferencen kunne DB Cargo overraskende offentliggøre, at de planlægger at sende et godstog til Hirtshals Kombiterminal den 3. maj 2024.
– Dejligt at der efter et meget langvarigt forarbejde endeligt ser ud til, at der rent faktisk kommer et godstog på Nordjyske Jernbaners infrastruktur, lyder det fra Martin Sort Mikkelsen, adm. direktør hos Nordjyske Jernbaner.
Alt tyder ifølge den lokale direktør på, at Nordjyske Jernbaners Z70 rangermaskine bliver en afgørende brik for at muliggøre kørslen.
Dermed kan man i hvert fald kortvarigt opleve Z70 igen på lokal infrastruktur efter mange måneders trofast tjeneste for godskørslen søndenfjords.
Havnedirektør Per Holm Nørgaard har da også tidligere udtrykt, at der fortsat var muligheder for et gennembrud til fordel for Hirtshals Kombiterminal.
Herefter er der kun at håbe på, at DB Cargo kan se de store muligheder i Hirtshals.
Vi skal have flyttet godset fra vejtransport til jernbanetransport. Det er det eneste rigtige.
Spændende, nu er vi nærmeste nabo til Aalborg sporet og i den forbindelse var vi indkaldt til møde om etableringen af det nye paralelle spor ud fra Hjørring station – mødet handlede om de gener vi kunne opleve i forbindelse med byggeriet. Jeg selv er glad for banen og den genere ikke det store, men på min kommentar til panelet med at de 1-1½ år det ville stå på overlevede vi nu nok – straks værre med de godstog der eferfølgende skulle køre forbi vores grund. Og her var det helt klare svar at det kom ikke til at ske…. det ville også slide for meget på sporene at transportere gods, det var kun for at opnå en kortere rejsetid. Ja det er fantastisk som tingene kan ændre sig. :o)