Borgmester Søren Smalbro (V) har på rekordtid fået skubbet to megaprojekter gennem det kommunale maskineri uden nævneværdig ballade.
En bedrift, som han et eller andet sted kan være stolt af. For det er ikke mange borgmestre, der lykkes med at få sendt så store vindmølleprojekter afsted uden en storm af protester og underskriftindsamlinger. Umiddelbart ser det nærmest ud, som om Søren Smalbro er lykkedes med det umulige. Men er han nu også det? Det er det, vi skal se nærmere på her.
Måske har Søren Smalbro taget bestik af den måde, statsminister Mette Frederiksen (S) håndterede mange af de besværlige udfordringer under corona-krisen? Hvis man presser det politiske niveau til at træffe beslutninger i hastværk, så det ikke har mulighed for at sætte sig ordentlig ind i en given sag, så glider selv ret store kameler gennem nåleøjet uden problemer.
Helt konkret har Søren Smalbro fået byrådet med på at opgive alle muligheder for at gøre indsigelse/nedlægge veto mod de to havvindmølleparker, som European Energy ønsker at etablere nær Hirtshals. Men hastigheden har sin pris. Det måtte Mette Frederiksen sande med mink-sagen. Og måske er Søren Smalbro havnet i en sammenlignelig situation.
Det hele startede i slutningen af juni måned. Kort efter at byrådet var gået på sommerferie, henvendte Energistyrelsens sig til Hjørring Kommune. Man gjorde opmærksom på, at European Energy havde ansøgt om en forundersøgelsestilladelse til projektet Hirtshals Havn Havvindmøllepark, og at Hjørring Kommune havde mulighed for at gøre indsigelse mod forundersøgelsestilladelsen eller afgive et høringssvar indtil den 22.8.2022.
Da byrådets første ordinære møde var fastsat til afholdelse den 31.8.2022, indkaldte Søren Smalbro til et ekstraordinært byrådsmøde til afholdelse den 16.8.2022. Indkaldelsen blev udsendt den 8.8.2022, og medlemmerne af byrådet modtog dagsordenen med sagsfremstilling og de relevante bilag den 11.8.2022. Altså præcis fire hverdage inden det ekstraordinære byrådsmøde skulle afholdes.
Samme dag, som dagsorden til det ekstraordinære byrådsmøde blev udsendt, modtog Hjørring Kommune endnu en henvendelse fra Energistyrelsen. Denne gang vedrørende projektet Hirtshals Havn Syd, der ligger ud for kysten mellem Lønstrup og Hirtshals. Energistyrelsen gjorde opmærksom på, at der var kommet ny lovgivning. Nu havde Hjørring Kommune ikke bare indsigelses- og høringsret, men en decideret vetoret i forhold til udstedelse af en forundersøgelsestilladelse.
I brevet gør Energistyrelsen tydeligt opmærksom på, at dette projekt ikke har nogen sammenhæng med høringen i forhold til Hirtshals Havn Havvindmøllepark. ”Det er to separate ansøgninger, som behandles sideløbende.” Høringsfristen er den 7.10.2022.
Nu bliver der skruet op for hastigheden. Den 15.8.2022, altså dagen inden det ekstraordinære byrådsmøde, får Søren Smalbro administrationen til at udsende en tillægsdagsorden til byrådet. I den lægges der op til, at man afgiver akkurat samme høringssvar, som det administrationen allerede har udarbejdet til punktet om Hirtshals Havn Havvindmøllepark.
Ifølge forretningsorden for Hjørring Byråd, skal byrådet modtage dagsorden og bilag senest fire hverdage inden et byrådsmøde. Den regel gælder uanset, om der er tale om et ordinært eller et ekstraordinært møde. Det er borgmesterens ansvar, at forretningsorden bliver overholdt.
Den kvikke læser fornemmer måske allerede, hvor vi er på vej hen. Men bare rolig, det bliver værre endnu.
Søren Smalbro indledte byrådsmødet med at spørge, om alle kunne godkende den udsendte dagsorden. En kort tøven. Og så spurgte han, om alle kunne godkende den udsendte tillægsdagsorden. Det var ikke til at sige, om han blev lettet, da det viste sig, at hverken Erik Høgh-Sørensen (UFP), Frode Larsen (NB) eller Michael Engbjerg (V) nedlagde protest. Men undertegnede bilder sig ind, at det må have været tilfældet. For som vi lige har konstateret, var tillægsdagsordenen ikke udsendt rettidigt.
Og så er det, at det går galt første gang. Efter lidt indledende palaver om dit og dat prikkede kommunaldirektøren til Søren Smalbro og mindede ham om et lille greb, de havde snakket om, måske fordi det kunne sætte lidt mere fut i behandlingen af sagen.
Grebet gik på, at Søren Smalbro skulle spørge byrådet, om det ville gå med til, at man behandlede de to punkter samlet. Altså at man arbejdede sig hen imod et samlet høringssvar på de to sager.
Erik Høgh-Sørensen (UFP) kviede sig lidt ved det, og da han fik ordet, gjorde han opmærksom på, at de to sager var underlagt forskellig lovgivning. Dette anerkendte Søren Smalbro, og så blev det ligesom ved det. Jeg ved som sagt ikke, om Søren Smalbro også her følte et pust af lettelse. Men det bilder jeg mig ind, og jeg har lovet mig selv aldrig at spille poker med den mand.
Så begyndte behandlingen af sagen for alvor. De to projekter blev klappet sammen til et. Til trods for, at Energistyrelsen meget tydeligt havde gjort kommunen opmærksom på, at ”Det er to separate ansøgninger, som behandles sideløbende.”
Høringsfristen for det projekt, der blev inkluderet via tillægsdagsordenen, ligger et stykke ude i fremtiden. Det er med andre ord ikke en sag, der haster, da der var over 7 uger til høringssvaret eller et eventuelt veto skulle sendes til Energistyrelsen. På byrådsmødet blev der ikke givet så meget som en antydning af en saglig begrundelse for, at de to sager skulle behandles under et. Blot at det var administrationens anbefaling.
Nu bliver det for alvor interessant.
Forretningsordenens §3 omhandler de regler, som byrådet har vedtaget for udsendelse af dagsordner og sagers fremlæggelse. I stk. 1 beskrives, hvordan et medlem kan få optaget en sag til behandling. I stk. 2 fastslås det, at det er borgmesterens ansvar at udarbejde dagsordenen og sørge for, at byrådet har sagsfremstillinger, bilag mm., senest fire hverdage inden et ordinært byrådsmøde afholdes. I stk. 3 står ganske enkelt, at de betingelser, der fremgår af stk. 2. også gælder for ekstraordinære møder. Som var det, der var tale om i dette tilfælde, altså et ekstraordinært møde.
Og så kommer vi til det, man kunne kalde Søren Smalbros minksag.
For i stk. 4 beskrives de muligheder og begrænsninger, der er gælder i forhold til sager og materialer, som ikke er udsendt rettidigt. Man kunne måske tro, at det var nok, at byrådet godkendte en given dagsorden og eventuel tillægsdagsorden for, at der kan træffes afgørelser i en sag, der er fremlagt på en tillægsdagsorden. Men det er ikke tilfældet. Der kan kun træffes beslutning i disse sager, hvis byrådet er enige. Og dette var som bekendt ikke tilfældet, eftersom Michael Engbjerg stemte imod.
Men der er en undtagelse i stk. 4. Hvis en sag ikke kan udsættes, kan der godt træffes beslutning, hvis byrådet ved afstemning beslutter det. Omskrevet til almindeligt dansk betyder det, at byrådet, skal stemme om, hvorvidt der er tale om en hastesag, der ikke kan udskydes eller ej. En sådan afstemning fandt ikke sted.
Og nu er det, at problemerne, som hastværket har medført, begynder af melde sig. For de to sager blev behandlet som en. Den ene hastede. Den anden hastede ikke. Men ved at behandle dem som en, er det høringssvar, som byrådet mente at vedtage, faktisk vedtaget uden behørig lovhjemmel.
Lyder det bekendt?
Nu er en overtrædelse af byrådets forretningsorden ikke i samme liga som et grundlovsbrud. Men det er en uheldig situation, som Hjørring kommune er havnet i. For hvis beslutningen om at afsende høringsbrevet bliver påklaget til Ankestyrelsen, er der en reel risiko, at kommunen må tilbagekalde sit høringssvar. Vel og mærke efter høringsfristens udløb.
Det bliver interessant at se, hvor meget minksagen kommer til at fylde i valgkampen i Hjørring Kommune, når vi på et tidspunkt kommer så langt.
Eftersom du prisværdigt nok kom til ende af denne halvlange artikel, skulle du måske overveje, om ikke den fortjener en deling på de sociale medier.
Tak for en rigtig god artikel, som på bedste vis giver indsigt i, hvordan politikere arbejder, når de bare skal have noget igennem i en fart, koste hvad det vil.
Man skulle næsten tro at Borgmester Søren Smalbro (V) har særlige aktier i European Energy, siden denne sag skal gå igennem så lynhurtigt, og så meget under næsen på alle andre.
Hans vinkælder er nok er blevet fyldt godt op, men man kan da kun håbe at det må komme med en pris i den anden ende i form af underskriftsindsamlinger og en gevaldig vælger-lussing til kommende valg.
Det bør ikke være gratis, hverken at snyde, som han har gjort her, eller at ødelægge naturen i Vendsyssel i det omfang, der planlægges.