Sidste år købte Lindesnes Fiskeriselskap AS det danske fiskefartøj “Martine”. Fartøjet og rettighederne blev finansieret af Henning Kjeldsen, skriver Terje Engø hos det norske Kystmagasinet.
Lindesnes Fiskeriselskap AS ejes af Hebjar Holding AS, som i dag kontrolleres af Bjørn Kjellby fra Lyngdal og Arild Andre Ludvigsen fra Nittedal. Planen var at have den danske fiskerbådsejer Henning Kjeldsen med på ejersiden.
Efter en flere måneders proces blev ansøgningen i første omgang afvist af Fiskeridirektoratet, og i oktober sidste år blev afgørelsen påklaget til Erhvervs- og Fiskeriministeriet. Der blev direktoratets afgørelse stadfæstet.
Dommen blev ophævet
Årsagen til afslaget sidste år var, at Kjeldsen var blevet idømt historiens største bøde og konfiskation for overtrædelse af dansk fiskerilovgivning. Men før jul blev Kjeldsen frifundet i hvad der svarer til den norske lagmannsrett. Bøder og konfiskation af flere hundrede millioner kroner blev givet efter. De danske myndigheder så, at dommen var klar, og at der ikke var grundlag for at anke afgørelsen, forklares det videre i Kystmagasinet.
Lindesnes Fiskeriselskap søgte 3. december sidste år igen om at få lov til at få danske Henning Kjeldsen som ejer af fyrre procent af virksomheden. Men igen er ansøgningen om ejerskab blevet afvist. Denne gang fordi, ifølge direktoratet, et lån på knap 270 millioner norske kroner givet til Lindesnes Fiskeriselskap kombineret med en ejerandel ville give Henning Kjeldsen fuld kontrol over rederiet.
Henning Kjeldsen er flere gange blevet erklæret Danmarks rigeste fiskerbådsejer. Efter at han blev dømt, solgte han meget af sine fiskeriinteresser, både både og kvoter.
Kvalificeret til at eje
Den ejersammensætning, der blev ansøgt om i Hebjar Holding AS, ønskede, at 60 procent af aktierne skulle ejes af norske aktieselskaber, som igen skulle ejes af Bjørn Wilhelm Kjellby og Arild Andre Ludvigsen, der anses for norske statsborgere. Den udenlandske andel, som Henning Kjeldsen ville eje, ville være 40 pct. Direktoratet anså derfor nationalitetskravet i deltagerlovens § 5 for opfyldt.
Spørgsmålet blev herefter ifølge direktoratet, om de aktive fiskere i virksomheden kunne anses for at have “tilsvarende faktisk kontrol”. De norske aktionærer og deres fuldmægtig havde afgivet erklæring om, at majoritetsejerne efter ændringen stadig vil have den egentlige kontrol med rederiet. Det fremgik af Brønnøysund-registrene, at bestyrelsen for både Lindesnes Fiskeriselskab AS og Hebjar Holding AS består af de to aktive fiskere. Endvidere har bestyrelsesmedlemmerne i begge selskaber fælles underskrift.
Men direktoratet opdagede også, at da Hebjar Holding AS blev nyregistreret den 29. marts 2022 i Brønnøysund-registrene, var Henning Kjeldsen også bestyrelsesmedlem, og han havde en fælles underskrift med de to aktive bestyrelsesmedlemmer. Henning Kjeldsen er registreret som opsagt af bestyrelsen den 21. juli 2022.
En gennemgang af oplysninger i aktionæraftalen, vedtægterne og den nuværende bestyrelsessammensætning indikerede, at de norske aktionærer vil have majoritetskontrol. Kilden vil stadig være den person med den største indirekte ejerandel og med potentielt reel indflydelse på driften af virksomheden.
Låner næsten 270 millioner af Kjeldsen
Så dukkede rosinen i pølseenden op og væltede muligheden for, at Kjeldsen ville blive lukket ind som minoritetsandele. En gennemgang af indsendte låneaftaler viste, at Henning Kjeldsens selskab Henning Kjeldsen ApS fuldt ud havde finansieret købet af 100 procent af aktierne i Letaskjeret AS (nu Lindesnes Fiskeriselskap AS), knyttet til fartøjet ex “Krutt”, som blev erstattet af det nuværende ” Astrid” i august 2022.
Ifølge direktoratet var lånebeløbet på 187.500.000 kroner. Endvidere var det Henning Kjeldsen ApS, der fuldt ud finansierede købet af fartøjet “Astrid” (tidl. “Martine”) for at erstatte det tidligere “Krutt” med et lånebeløb på DKK 52.100.000 (Ca. NOK 81 mio).
Forlænget med syv meter
“Astrid” er bygget på Hvide Sande Værft i Danmark i 2000. Fartøjet har en længde på 35,70 meter og en bredde på 8,50 meter. Sidste år blev fartøjet forlænget med cirka syv meter på Karstensen Værft i Skagen.
“Astrid” har rettigheder, som i år giver en kvote på 438 tons torsk, 1360 tons sej og 153 tons kuller. Den har også ret til kystrejetrawl sydpå. Ud over kvoterne er “Astrid” et af de fartøjer, der har haft succes med at fiske efter hvilling.
Skibsbrev og skibspant
I NOR Skibsregistrene fremgår det også under “skøde”, at dette er fartøjets pris. Til sikkerhed for lån til fartøjer fremgår det af låneaftalen, at der er udstedt gældsbrev, og der er skibspant. Skibsindskud fremgår dog ikke af Skibsregistrene.
Disse låneaftaler indikerer efter direktoratets vurdering, at Lindesnes Fiskeriselskab AS og fartøjet “Astrid” begge drives og vil blive drevet for Henning Kjeldsen og hans selskab for deres regning og risiko.
Direktoratet fandt på denne baggrund ikke, at kravet om, at de aktive fiskere, Bjørn Wilhelm Kjellby og Arild Andre Ludvigsen, skulle have “tilsvarende faktisk kontrol”, var opfyldt, og Henning Kjeldsen blev igen nægtet ejerskab af et norsk fiskefartøj.
Kystmagasinet har kontaktet Bjørn Kjellby for at høre, om han ønsker at kommentere Fiskeridirektoratets afgørelse. Det er han ikke vendt tilbage til.
Kilde: Kystmagasinet.