Morgenklubben har fået en start med energi i mere end én forstand. Dels mødte 35 energiske deltagere op til mødet i den tidligere morgen, dels handlede det på dagen om energi med Nord Energi som vært, skriver Claus Dindler hos Erhverv Hjørring.
Morgenklubben for fællesbetegnelsen for Erhverv Hjørrings nye tiltag, en række møder ude medlemsvirksomhederne med deltagelse af borgmester Søren Smalbro og med emner i tilknytning til den virksomhed, som er vært.
Første halvårs øvrige møder i Morgenklubben er lagt fast. Planen ser således ud:
• 4. februar: Skallerup Seaside Resort. Emne: Turisme
• 22. april: Sindal Biogas, Emne: Grøn omstilling
• 3. juni: Krone Vinduer, Emne: Arbejdskraft
Tilmelding til Morgenklubbens næste møde på Skallerup Seaside Resort kan foretages her.
Premieren på Morgenklubben fandt sted i Nord Energis ikoniske domicil, som i 1924 blev opført i art deco-stil som kraftværk for Hjørring. El-produktionen ophørte i 1968, og efter flere ombygninger er den bevaringsværdige bygning i dag domicil for Nord Energis aktiviteter som distributør af el og fibernet i det meste af Vendsyssel.
På mødet gav adm. direktør Per Hylle og direktør Magnus Hansen er orientering om Nord Energis organisation og virksomhed, aktuelle aktiviteter og kommende udfordringer.
Et vigtigt budskab til virksomhederne var at inddrage Nord Energi tidligst muligt i planer om udvidelser eller nybyggeri, så Nord Energi får tid til at få den nødvendige infrastruktur på plads.
Borgmester Søren Smalbro benyttede lejligheden til at holde en nytårstale med den glædelige overskrift, at Hjørring kommune er nr. 1 i jobvækst set i forhold til størrelse i Nordjylland. Borgmesteren fremhævede den positive udvikling på en række andre erhvervsrelaterede områder og forudså, at Hjørring Kommune står overfor at give tilladelse til en række energiprojekter, som ikke nødvendigvis er populære hos alle, men nødvendige i en tid, hvor verden står i brand.
Som indledning på mødet gav direktør Michael Vendelbo en orientering om Erhverv Hjørrings strategiproces, der moderniserer og styrker erhvervsforeningens indsats i forhold til kerneværdierne Viden, Netværk og Indflydelse.
Strategien udpeger disse hovedmærkesager for Erhverv Hjørring:
• Det gode liv – kompetent arbejdskraft og bosætning
• Strukturel udvikling – byudvikling og erhvervsudvikling
• Grøn omstilling
Den nye strategi, der i sin helhed vil blive fremlagt på generalforsamlingen i marts, omfatter også en styrkelse af Erhverv Hjørrings kommunikation og visuelle identitet.