I weekenden kunne man læse på TV2, at Enhedslisten vil øremærke alle midlerne i EU-fonden ”Connecting Europe Facility” (CEF) til deres foreslåede Togfond, der blandt andet skal finansiere flere nat- og lyntog i Europa.
Hirtshals Havn har lige nu en ansøgning i EU om at få støtte fra CEF-midlerne til havneudvidelsen. Den vil skabe arbejdspladser og udvikling i havnebyen, men hvis Enhedslistens forslag bliver til virkelighed, ville projektet ikke kunne opnå støtte, og Hirtshals vil gå glip af de mange nye arbejdspladser, mener Socialdemokratiets nordjyske kandidat, Asser Mortensen. Derfor er det ifølge ham en helt forkert prioritering af EU-midler:
”Det lyder godt med en togfond, og jeg ville glæde mig over, hvis man kunne tage et nattog fra København eller Århus til Paris, jeg vil bare ikke være med til, at Nordjylland skal betale for det,” siger han og fortsætter: ”At finansiere en togfond med alle de midler, der muliggøre den grønne omstilling, er hverken grønt eller klogt.”
Hvis Enhedslistens forslag bliver vedtaget, vil det også sætte en stopper for elektrificeringen af den nordjyske jernbane, der ligesom havneudvidelsen, er afhængig af pengene fra EU, mener Asser Mortensen.
Spørger man ham, vidner forslag som dette fra Enhedslisten om, hvorfor det er vigtigt, at Nordjylland er repræsenteret i Europa-Parlamentet: “Vi er den eneste region der ikke er repræsenteret i EU. Alle de andre regioner har flere repræsentanter. Det er sager som denne, hvor vi skal kunne råbe højt for at undgå, at vi bliver kørt over.”
Forslaget om en bedre togdrift bakker Asser Mortensen op om, men det skal gøres på en økonomisk bæredygtig måde, der ikke går ud over Nordjylland.