Der er bred, politisk enighed om, at uddannelsesparathedsvurderingen (UPV) ikke giver et fyldestgørende og nuanceret nok billede af den unges drømme og muligheder.
Det vil derfor fremadrettet giver mere mening at have fokus på vejledningens resultat. Dette kan f.eks. gøres ved at lave en individuel opfølgning på de unges positive destination, efter at de har forladt grundskolen fremfor at have fokus på UPV´en, som udelukkende bør ses som et procesværktøj, der skal bruges i vejledningen.
Som et led i Ungegarantien er det besluttet, at alle elever i Hjørring Kommune har ret til individuel vejledning, uanset om de bliver vurderet uddannelsesparate eller ikke-uddannelsesparate. Derfor er UPV’en ikke længere afgørende for hvilken type vejledning, som de unge kan få. Den skal derfor snarere ses som et udgangspunkt, som der kan tages afsæt i, med henblik på at den enkelte elev bliver afklaret om sin positive destination og støttet på vejen dertil.
”Bliver en elev alene vurderet ikke-uddannelsesparat, kan det for nogle elever opleves som et stempel i panden. Det er meget lidt motiverende eller godt for selvtilliden. Derfor skal vi have flere vejledningsredskaber i spil omkring den enkelte unge,” siger formand for Børne, Fritids- og Undervisningsudvalget, Mai-Britt Beith (S).
Hos de politiske kollegaer i Arbejdsmarkeds- og Uddannelsesudvalget er der fuld enighed.
”Vi har nogle virkelig dygtige vejledere og udskolingslærere, der samarbejder om de unges uddannelses- og erhvervsvalg. Vi skylder dem og vores unge de bedste og mest nuancerede værktøjer i uddannelsesvejledningen, og det er UPV´en isoleret set ikke. Der er for meget enten-eller over UPV´en, der i stedet fremadrettet skal anskues som et sekundært værktøj i den primære vejledningsproces for den unge,” udtaler formand for Arbejdsmarkeds- og Uddannelsesudvalget, Thomas Klimek (S).
De to udvalg besluttede derfor, at kvalitetsrapportens fremadrettede indhold drøftes i de to udvalgs Koordineringsforum i januar 2021 med henblik på, at tallene for uddannelsesparathedsvurderingerne skal udgå, og erstattes af en individuel opfølgning på de unges positive destination efter afgang fra grundskolen.
Derudover får Arbejdsmarkedsforvaltningen og Børne-, Fritids, og Undervisningsforvaltningen til opgave at fortsætte samarbejdet om at arbejde med at kvalitetssikre UPV-processen.
Kilde: https://hjoerring.dk/media/47786/åben-referat-fra-moedet-30-november-2020.pdf