Af Erik Krage
Spidskandidat
Lokallisten
N C Jensensgade 5
Hirtshals
Den danske filosof Søren Kirkegaard har sagt: ”At det just er rigdom, ikke selv at blive eller være rig, men at kunne gøre andre rige”.
Det er det der er havnens rolle at danne rammerne for at andre kan drive virksomhed. Derfor er det vigtigt at havnen investerer, for at andre kan skabe væksten.
Hirtshals havn er kendetegnet ved en helt unik geografisk placering i Nordeuropa. Havnen ligger direkte til Nordsøen, mellem Norge, Danmark, Nordatlanten, Storbritannien, Sverige og Benelux. Samtidig kombineres dette med motorvej og jernbane i baghaven gør at havnen er unik.
Dette har EU da også for længst erkendt og Hirtshals Havn ligger derfor på TEN-T Core Network korridor og bliver ydermere her i september 2021 yderligere en del af en af de højest prioriterede korridorer – Scan Med-korridoren, som er EU’s prioriterede godskorridor mellem Middelhavet og Skandinavien.
Hirtshals Havn er derfor et helt naturligt og oplagt omdrejningspunkt for multimodal godstransport – altså godstransport, der både bruger vej, jernbane og skib.
Denne funktion udfylder havnen allerede i dag, men da kravene til godstransport hele tiden udvikler sig (som alt andet i denne verden), er det vigtigt, at Hirtshals Havn udvikler sig i takt hermed. Det betyder bl.a. at havnen skal kunne besejles af større skibe og i hårdere vejr end i dag, hvilket også er gældende for færgetrafikken.
Dette er hovedargumentet for at vælge den store udvidelse, da de førerne COWI-eksperter ikke vurderer at den lille løsning i tilstrækkelig grad vil kunne honorere fremtidens krav til sikkerhed, præcision og den øgede godsmængde og dermed ej heller vil blive en rentabel investering.
Den logiske godstransport over Hirtshals Havn kan udnyttes til at skabe mere erhvervsaktivitet i Hirtshals. Det er muligt fordi Hirtshals ligger mellem lakseopdræt i Norge og markederne for laks i Europa. Derfor er det også oplagt at gøre Hirtshals til en ”laksehovedstad”. Hirtshals kunne blive center for nordeuropæisk lakseindustri, fordi laksen kan forædles på det mest optimale tidspunkt mellem slagtning og salg til forbrugerne i Europa.
Hirtshals har fisk og fiskeri i sit DNA, og derfor skal Hirtshals også i fremtiden have nogle af Europas bedste og mest optimale faciliteter til det demersale (bundfisk) fiskeri. Det kræver gode forhold for fiskeflåden, for omsætningen af fisk og for fiskeindustrien.
Herudover er der de seneste år vokset en industri frem indenfor maritim service. Der skal skabes grundlag for at den maritime servicesektor fortsat kan vokse og skabe arbejdspladser. Den store udvidelse vil sikre at det er muligt at flytte noget af godstrafikken væk fra Østbassin 2, så der åbnes mulighed for at kunne få flere og større skibe til reparation hos Hirtshals Yard og de øvrige servicevirksomheder på havnen.
Så når Bestyrelsesformand Anker Laden proklamerer at Hirtshals Havn skal være ”Green Port North” er det simpelthen et strategisk vildskud af de større. Jeg har tidligere skrevet et indlæg (Kære bestyrelsesformand – Hvor er jordforbindelsen?), der dokumenterer at tankerne omkring havnen som dynamo for fremtidens grønne energiproduktioner er en ”fis i en hornlygte” al den stund at den samlede produktion fra de mange vindmøller samlet set kun udgør den mængde èt mindre fragtskib bruger om året.
Ikke dermed sagt at vi IKKE også skal satse på den grønne omstilling og Power-to-X, selvfølgelig skal vi det, men det må ikke være det afgørende argument for udvidelsen. Det skal derimod vores naturlige DNA – færger, gods, fiskeri, fiskeindustri og maritim service.
Da en udvidelse af Hirtshals Havn gør at den samlede gældsætning nærmer sig 1 mia. som er garanteret af kommunen og dermed af os alle sammen, burde dette emne jo i virkeligheden optage alle borgere i kommunen og ikke kun os der har et meget tæt tilknytningsforhold til Hirtshals Havn.
Det er derfor af afgørende betydning at en udvidelse vil kunne skabe så meget ny omsætning på havnen, at den vil kunne forrente og afdrage de nye lån indtil 2051. Også her peger de førende COWI eksperter på at dette kun kan sikres gennem den store udvidelse.
Så når Lokallisten går til valg under mottoet ”Vi skal en anden vej” – ja så er det også gældende i denne sag.
Hvad vil der ske hvis kommunen ikke kan forrente denne 1. milliard til til at udvide havnen, så må det da være dem der sidder i byrådet, der hænger på gælden, det kan da ikke være Hjørring kommunes borger, tænk lige på det, og for det andet kører Kommunen et budget på 4. milliarder kr. om året, det vil sige 25% af det årlige budget det hænger simpelthen ikke sammen.
En gæld består af renter og afdrag af de lånte penge. Så det gælder om indtægten er større end afdrag og renter.
“Laksehovedstad”? Er der ikke noget om, at den nuværende laksefabrik leder urenset spildevand ud i havet, fordi man ikke har udviklet de nødvendige metoder? Jeg vil meget gerne have at vide, at jeg tager fejl:-)
Øh jo, det er vist rigtigt. Lakseyngelfabrikken synes ikke at have løst al sin udledning særligt godt.
Men hovedstad går vel også på, man får enorme mængder laks ind fra et større område end tidligere, hvorfor man har fået den effekitve fabrik med planlagte 160 arbejdspladser.
Det er ikke korrekt, da virksomheden renser sit spildevand for fækalier og foderrester, og genbruger mest muligt at sit vand, samtidigt med at der før virksomheden blev etableret blev foretaget en særdeles grundig VVM rapport til 1,6 mill. Kr. inkl. flere dykkerundersøgelser, hvor det blev vurderet, at der ikke ville kunne måles nogen effekt fra udledningen 1 meter fra udløbet, da Jyllandsstrømmen har en stor effekt. Der ville muligvis en dag pr. år kunne måles en effekt 10 meter fra udledningen.
Der er tale om landbaseret akvakultur, hvor der 100% indsigt i alle de forhold, der skal til for at opdrætte fisk i modsætning til havbaserede akvakulturer, hvor der er en markant påvirkning af miljøet.
De 4 møller er at holde sin egen sti renere, hvilket de gør. På den måde er man på linje med, hvad den øvrige verden og Danmark gør eller burde gøre.
Skibsfarten er ikke havnen og har også sine egne krav om forbedringer. Fjordline, der jo er her ofte, er gåetnover til gas. Udover dette skal skibe overholde en række andre normer på røg støj og møg, som indvirker påhavnen og os andre.
Så det er 2 forskellige ting.
Man kan så delvist tillægge, at Asdal m.v. jo forsøger sig med at producere rentabel biodiesel.
Jeg er så af den private mening, at væksten i transport over land og sø ikke er helt så meget centrum, som nogen siger. Man skal derfor først have udfyldt den nuværende kapacitet incl. med de 60 tons lastbiler, før man kaster sig ud i ny projekter.
Min private mening og erfaring siger også, de nuværende muligheder sikkert kan effektiviseres. Så man skal ikke vente med at lave gode planer, men være parat på forkant med et højt vidensniveau.
Markedet er jo lidt som krig. Man kan godt erobre nogle områder. Det vanskelige er at beholde dem fremover, når det ikke er som silden er kommet i overvældende mængder.