Det er noget af et scoop, at det som foromtalt et par gange her på netavisen er lykkedes for folkene bag Kunst på Fyret at få arrangeret en udstilling med så stærke færøske kunstnere som Torbjørn Olsen og Bárður Jákupsson.
Denne søndag blev udstillingen så officielt åbnet, idet Henny Nielsen efter en kort introduktion til historien bag og status for Kunst på Fyret kunne byde velkommen de mange fremmødte og til dagens taler, som var Eric Kaare fra Galleri Nordenvind i Sæby.
Galleristen tog udgangspunkt i sin egen fascination af Færøerne, der stammede helt tilbage fra barndommen, hvor han uden at have været der gjorde sig sine helt egne forestillinger om de 18 beboede øer i Nordatlanten.
Allerede indledningsvis stillede han dog de overvældende mange gæster i Madpakkehuset en opgave, der lød på at finde forskellen mellem landskabskunst i Danmark og på Færøerne. Forskellen er kort og godt horisonten.
Horisonten er eksempelvis noget nær allesteds nærværende i landskabsbilleder af Svend Engelund og Johannes Hofmeister. Anderledes er det ifølge Eric Kaare på Færøerne. Kunstnerne her giver simpelthen motivet en ekstra dimension. Færøske kunstnere anskuer nemlig ofte motivet oppe fra fjeldet. Deraf den ekstra dimension, mener altså Eric Kaare.
Galleristen påpegede desuden det tankevækkende forhold, at Færøerne med hensyn til indbyggertal kan sammenlignes med Silkeborg. Den danske by har dog kun af store kunstnere givet os Asger Jorn.
Færøerne derimod har beriget verden med adskillige store kunstnere, hvad enten det drejer sig om forfattere som William Heinesen og Jóanes Nielsen eller lige præcis malerne Torbjørn Olsen og Bárður Jákupsson.
Kunstnerne var faktisk selv til stede ved dagens fernisering. Ligesom de på onsdag fra kl. 14 vil være det i Assistentboligen. Udstillingen med de færøske fyrtårne kan på det varmeste anbefales.
Kulturel luksus, blev den med rette kaldt af Eric Kaare.
Foto: Niels Skipper og Søren Friis.