Gennem hele uge 7 har eleverne på Tornby Skole arbejdet med et fælles projekt under temaet FANTASIDYR.
Fredag var der så fernisering på skolen, hvor eleverne præsenterede deres færdige arbejde for forældre, lærere og kammerater og andre interesserede.
Ferniseringen startede med to fællessange, hvor eleverne virkelig sang igennem. Derefter var der mulighed til at besigtige de mange fantastisk flotte og kreativt udførte fantasidyr. Børnene har virkelig lagt stor energi og kreativitet i arbejdet og skabt fantasidyr i enhver afskygning.
Eleverne har i projektarbejdet arbejdet i mindre grupper på tværs af klasserne. Det har givet en hel fantastisk dynamik, at store og små elever har arbejdet sammen om fremstillingen af de mange fantasidyr, og eleverne har virkelig været gode til at samarbejde, fortæller skoleleder Mads Juul Andersen. Eleverne har hver især spillet ind med deres forskellige evner og kompetencer. Nogle har være gode til det kreative, mens andre har haft en faglig styrke. Men sammen har de skabt et resultat, som vi alle på skolen er utrolig stolte af.
De ældste børn fra Børnehuset i Tornby, der starter i 0-klasse efter sommerferien, har også været inddraget i arbejdet med fantasidyrene og har derigennem haft mulighed for at lære – og arbejde tæt sammen deres kommende skolekammerater. Generelt gør man meget på Tornby Skole for at gøre overgangen fra børnehave til skole så lempelig som muligt. Bl.a. arbejder man med et udvidet brobygningsprogram, der indebærer, at klasselæreren i 0-klasse besøger børnehaven 2 timer hver uge, for at lære børnene at kende og skabe en tryg overgang mellem børnehave og skole.
Efter ferniseringen blev alle eleverne budt på lækker kage og saftevand. Kagerne er blevet bagt af skolens ”Lille Hold”, der har lagt stor energi i den proces.
Under arbejdet med fremstillingen af fantasidyrene har eleverne haft mulighed for at arbejde med skolens tekniske og kreative udstyr i ”Makværket”. Her har de brugt bl.a. en lasercutter, 3D printere, en varmepresser m.m. Skolelederen fortæller, at eleverne har udvist en imponerende færdighed i anvendelse af teknikken – trods deres unge alder. ”Makværket” er et klasserum, hvor eleverne får en praksisorienteret undervisning, og rummet er fortsat under udvikling med flere forskellige praktiske muligheder.
Tornby Skole har modtaget nogle ”Fyrtårnspenge” som påtænkes anvendt i en praksisnær undervisning. Hver klasse på skolen er adopteret af en lokal erhvervsvirksomhed for derigennem at få en bedre oplevelse af og forståelse for arbejdet i en virksomhed. Samtidigt indrettes et erhvervsklasserum på skolen, hvor skolens elever får mulighed for at arbejde den med praktiske læring, hvilket ligger helt i tråd med regeringens ønsker om at styrke de praktiske fag.
NordsøPosten letter på hatten i stor respekt for den imponerende indsats, der gøres for eleverne på Tornby Skole.
Foto: Niels Chr. Jakobsen.