Med Hirtshals Revyen 2025, som havde premiere fredag aften, markerer den lokale revy sit 30 gangs jubilæum, hvilket sker med et brag af en forestilling, der både hylder og spidder det og de lokale. Ligesom den tør tage livtag med aktuelle emner som klima og dyre dagligvarer.
Revyens ensemble på scenen består da også af seks stærke gengangere fra forrige år, som selvfølgelig er Yvonne Hansen, Kurt Bærentsen, Randi Kjærsgaard, Allan Madsen, Sisse Holm Lundtoft og Mathias Kjærsgaard Sørensen.
Den rutinerede instruktør Dorthe Mørk har tydeligvis også styret slagets gang frem til premieren med sikker hånd. Det mærkes nemlig helt ned bag i salen, at holdet har opbygget en stærk kemi.
Deres samspil på scenen er præget af skarp timing, god energi og en smittende spilleglæde.
Tekster med bid og bredde
Årets tekstforfattere Kjeld Torbjørn, Dorthe Mørk Albrechtsen, Poul Jansen, Jeppe Larsen-Ledet, Per Ekmann og Kaj Nørholm leverer et varieret katalog af numre, der spænder fra det skarpt politiske til det rent gakkede.
Lokale kendisser som blandt andre Laila Zielke, Mette Jensen, John Kongerslev og Heidi Vendelbo samt Ulla og Kaj Schlie får kærlig røg, og der er masser af genkendelige situationer fra hverdagslivet i og omkring Hirtshals. Revyen formår simpelthen at balancere mellem det nære, folkelige og det tankevækkende, så publikum fortsat får både grin og stof til eftertanke.

Ligesom der er medrivende gensyn ikke mindst med Connie og Helmuth. Den rapkæftede kones slatne gemal har i år fået den skøre idé, at han først vil være brandmand og dernæst livredder på Tornby Strand. Begge drømme skydes effektivt og på vendelbomål i sænk af Connie.
Hvor få virkemidler, der skal til for at skabe enkel og effektiv komik på højt plan, får vi i nummeret Dressur, som er skabt af instruktør Dorthe Mørch Albrechtsen. Hylemorsomt er også nummeret om elbilistens rækkeviddeangst, der ender i et højlydt skænderi med konen på passagersædet.
Endelig er et helt nummer med sprælsk, musikalsk humor traditionen tro adresseret til årets hovedsponsor, som er Ostemanden.
Musikalsk overskud
Musikken leveres veltimet og professionelt af Anders Holm og Anders Kristiansen, selv om de undervejs får høvl af Yvonne Hansen i en munter Jubilæumssang. Musikken er således langt mere end bare underlægning, idet den fungerer som en aktiv medspiller.
Arrangementerne er velkomponerede og varierede, hvorved musikken understøtter både de komiske og de mere alvorlige momenter og bidrager til den samlede dramaturgiske helhed.

Revyen emmer simpelthen af jubilæumsstemning, men uden at blive selvhøjtidelig. Tværtimod er der masser af selvironi og kærlige stikpiller til både byen og revyen selv. Det er kort fortalt en forestilling, der tør lege med traditionerne og dermed levere frisk ilt til genrens konventioner.
Revyen har som allerede nævnt et stærkt hold og dertil skarpe tekster samt musikalsk finesse, som skaber en forestilling, der både underholder og engagerer. Jubilæet bliver således fejret med manér og masser af gode grin.
Foto: René Stoklund.



Det er simpelthen et brag af en fest, man får fra alle involverede.
Super fed revy. Den bedste indtil videre, og ja, musikken var fantastisk , og Anders Holm klarede da lige at høre Footloose helt levende med sin flotte sang.