Hele 50 gange har udvalget bag efterhånden arrangeret og afholdt udstillinger under overskriften Kunst på Fyret i Hirtshals.
Kunstudvalget er en del af Støtteforeningen Hirtshals Fyr. Det var derfor også Kunstudvalgets formand Henny Nielsen, der lørdag kunne byde velkommen til jubilæumsudstillingen med kunstnerne Nanna Riis Andersen og Bjarne Werner Sørensen.

Formanden brugte imidlertid ikke mange ord endsige lang tid på at fortælle om historien bag stedet og de mange udstillinger, men henviste fornuftigvis i stedet til hjemmesiden for Hirtshals Fyr, der også har menupunkter for blandt andet både Støtteforeningen og lige præcis Kunst på Fyret.

Til gengæld fik Henny Nielsen naturligvis omtalt jubilæet og takkede i den forbindelse sponsorerne for chokolade og bobler, der var stillet flot an i Madpakkerummet, før hun bød velkommen til gæsterne og kunstneren Bjarne Werner Sørensen samt Signe Højmark, som er leder leder af Kunstbygningen i Vrå.

I sin åbningstale fik Signe Højmark, som blandt andet har en BA i kunsthistorie og oprindeligt er uddannet keramiker, på indlevet og dog akademisk velfunderet vis karakteriseret såvel værkerne som også fællestræk hos Bjarne Werner Sørensen og den desværre ikke tilstedeværende Nanna Riis Andersen.

Dermed var der lagt op til en tydeligvis improviseret, men som det skulle vise sig meget, meget veloplagt og alligevel lavmælt tale af Bjarne Werner Sørensen, som i kraft af sine forældre er blevet beriget ikke bare af en opvækst i udlandet, men også af et mødrene ophav fra og deraf en stærk tilknytning til Færøerne.

Indledningsvis fik Bjarne Werner Sørensen, der på paradoksal, men præcis vis betragter det kunstneriske arbejde i ensomhed som en samtale, der altid allerede udspringer af sammenhænge, imidlertid også præsenteret Nanna Riis Andersen og redegjort for, hvad de to på trods af aldersforskellen havde og har til fælles, hvilket den vågne gæst formentlig også på helt egen hånd kan opleve ved betragtning af værkerne i Assistenthuset.

Signe Højmark havde for sin part iagttaget noget flydende og fluktuerende som i den evigt foranderlige flod hos den gamle græske filosof Heraklit.

Efterfølgende var det i hvert fald fascinerende at træde ind i lokalerne, hvor det skiftende lys fra det dramatiske vejrlig udenfor bidrog til en flot oplevelse.



