Unge mennesker der med Fiskeriskolen i Thyborøn og EUC Nordvest (Center for Uddannelse og Erhverv) ord, bliver indfanget af det lokkende uddannelsestilbud. Et tilbud til de fleste, om at blive en del af et visionært, dynamisk og internationalt orienteret uddannelsesmiljø, der er præget af høj faglighed, udvikling og diversitet samt et skarpt bæredygtigt sigte.
En tekst der har fået mange til at melde sig til fiskeri-uddannelsen, men hvor dét desværre er lidt færre, der ender med at færdiguddanne sig til fiskeri-erhvervet.
Denne problemstilling har FiskerForum.dk forelagt EUC Nordvest’s afdelingsleder Peter Schyum Jensen, der efterfølgende har sendt følgende svar:
Peter Schyum Jensen skriver i sit svar, at alle uddannelser gerne ser unge som ældre studerende kigge i deres retning og forklarer videre, at efterspørgslen på arbejdskraft er stor indenfor stort set alle fag og brancher. Samtidig er ungdomsårgangene frem mod 2030 relativt små – altså færre elever til et, som afdelingslederen fra EUD Nordvest beskriver som et »hungrende« arbejdsmarked. »Det mærker de fleste uddannelser, og mange uddannelser oplever udsving i søgningen. Det oplever vi ligeledes på North Sea College – dog med en svag optimisme,« understreger Peter Schyum Jensen.
Mange melder sig – men færre gennemfører
»Grundet fiskeri-erhvervets karakter kan man sige, at der er nogle naturlige sorterings-mekanismer, som forårsager frafald,« forklarer Schyum. »Hvis eleven gennemfører det adgangsgivende kursus i søsikkerhed, kan eleven begynde i uddannelsens introforløb, som startes op 4 til 7 gange årligt. Det sker jævnligt, at elever falder fra under intro-forløbet. Frafald sker oftest på elevens foranledning – fx fordi eleven har svært ved at håndtere søsyge. Efterfølgende er frafaldet forholdsvis begrænset,« understreger Peter Schyum Jensen.
Når en elevs skoleforløb rykkes
»Vi har rykket enkelte skoleforløb, med det formål at akkumulere antallet af elever eller imødegå tekniske udfordringer. Dette for blandt andet at optimere elevernes læringsmiljø, idet dynamikken, den faglige erfaringsudveksling og refleksion bliver bedre og tilgodeser flere med lidt større hold,« forklarer Schyum og understreger, at det ingen betydning har for uddannelsens tidsramme på 2 år. Elevernes forløb planlægges til fuldførelse indenfor rammen på 2 år med virkning fra den dag, eleven indgår uddannelsesaftale.
Med mindre selvfølgelig udefrakommende forhold forhindrer det. Det kan skyldes;
- hvis skib/elev ønsker at flytte skoleforløbet grundet fiskeri
- sygdom
- eller eleven går fra sin hyre eller lign.
Ellers vil eleverne gennemfører indenfor tidsrammen – og modtage deres Blå Bevis elektronisk efterfølgende. Formelt fejres elevernes Blå Bevis med en årlig overrækkelse.
SVM-Regeringens fokus på erhvervsuddannelserne
Hertil svarer Peter Schyum Jensen, at det er rigtigt, at Regeringen har rettet fokus på erhvervsuddannelserne, men Erhvervsfiskeriets Grundkursus er teknisk set ikke en erhvervsuddannelse og falder som sådan udenfor kategori i den sammenhæng. Som institution er det dog naturligt, at vi løbende arbejder med at udvikle og kvalitetssikre de uddannelser, institutionen udbyder – det gælder også Erhvervsfiskeriets Grundkursus, forklarer afdelingsleder Peter Schyum Jensen til FiskerForum.dk, til slut.
Kilde: FiskeriSkolen.
Som det er skrevet, så er der tale om u-udfyldte nicher. Der er ikke tale om klasser med normeringer. Man må i høj grad se det som en hjælper for de, der i forvejen er motiverede – OG – promovering af området.
Det er naturligt at med sidstenævne, at man vil få gode forlk ind – MEN – men også del, der er gået fejl.
Det gælder også brancher.
Det gælder nok også Hirthals. Man skal forbedre forhold for de maritime erhverv i stort og småt. Det er jo heller ikke sjov at hale rødspætter 25 cm ind eller sild, hvor købmanden nægter at sælge dem i mindre glas.
Der er tale om et hjælpende skub til fælles gavn. Og det skal være godt.