Under de sidste to års corona-pandemi er salget af sild – marineret, karry og dild – steget. Og det er første gang siden 2010, viser en analyse fra Coop, som netmediet Fødevarewatch har kigget nærmere på.
Ifølge tal fra Coop Analyse lå salget af sild i 2019 på indeks 64 set i forhold til 2010, mens det nu ligger i indeks 80.
Corona-pandemien og hjemmearbejde har betydet, at flere har fået frokosten hjemme i stedet for på arbejdspladsen de sidste to år. Det har ifølge Coop skubbet til danskernes frokostvaner.
Det er dog fortsat i langt overvejende grad de midaldrende eller ældre danskere, der putter sild i indkøbskurven. Antallet af danskere på 55 eller ældre, der spiser sild i forhold til yngre danskere på 18-34, er mere end fem gange så højt.
Så skal silden fortsat være en del af frokostbordet i fremtiden, så skal de unge med om bord.
Kilde: FiskeriTidende.