I tråd med ambitionen om at beskytte naturen og genoprette biodiversiteten, som det ifølge FiskerForum fremgår af EU’s biodiversitetsstrategi, har Kommissionen nu lukket 87 følsomme zoner for for brug af bundredskaber i EU’s farvande i NordØst-atlanten. Baseret på Deep-sea Access Regulation og på råd fra biologer og havforskere fra Det Internationale Råd for Udforskning af Havet (ICES).
Denne forordning beskytter 57 sårbare dybhavs-økosystemer, med et hensyn om den mindst mulige forstyrrelse af fiskeri-aktiviteterne.
EUs kommissær for fiskeriet Virginijus Sinkevičius siger om disse forslag: »Vores fiskeri og havmiljø er afhængige af rigtig sunde marine økosystemer. Ved at lukke 17 procent af disse områder mellem 400-800 meters dybde af EU-farvandene i det nordøstlige Atlanterhav for bundredskaber. Så lever vi op til vores forpligtelse om at beskytte og genoprette livet i havet, og efter 4 år implementerer vi nu endeligt én af de vigtigste bestemmelser i dybhavs-adgangsforordningen. Det er vores pligt over for samfundet, og over for de kommende generationer samt i særdeleshed over for dem, hvis levebrød afhænger af havets ressourcer. Jeg er taknemmelig for fiskeribranchens engagement og indsats for at følge dette nye kapitel om hav-bevaring.«
Det samlede areal af lukningerne repræsenterer 16.419 km2
Et kæmpe område der er reserveret til beskyttelse af sårbare marine økosystemer under 400 meter. Dette repræsenterer 1,16 % af EU-farvandene i det nordøstlige Atlanterhav og lukningerne vedrører fartøjer udstyret med bundredskaber: det vil sige bundtrawl, skrabere, bundsatte garn, bundsatte langliner, tejner og fælder.
Foranstaltningen blev udarbejdet efter omfattende samtaler og rådgivning med medlemsstater og interessenter, herunder fiskeindustrien og ngo’er i de seneste to år. Efter forbuddet mod bundtrawl under 800 meter i 2016, betyder disse lukninger yderligere beskyttelse og en genopretning af sårbare marine økosystemer, såsom koldtvands koralrev, undersøiske bjerge og søpenne på dybt vand.
Ved implementeringen, der træder i kraft 20 dage efter offentliggørelsen i den Europæiske Unions Tidende, vil være gældende for alle fartøjer fra EU-medlemsstater og tredjelande, der sejler i EU-farvande.
Kilde: FiskerForum.