Børne-, Fritids- og Undervisningsudvalget drøftede mandag den 27. juni reduktionskataloget og bad forvaltningen arbejde videre med det frem til kommende møde den 15. august 2022.
Udvalget har drøftet diverse bemærkninger, der er indkommet fra område-MED, skole- og dagtilbudsbestyrelser samt Fritids- og Folkeoplysningsudvalget.
Erik Høgh Sørensen (UP) stillede forslag om, at der skal indarbejdes et forslag vedr. decentral ledelse i reduktionskataloget. Alle øvrige medlemmer i udvalget stemte imod forslaget, som således faldt.
Udvalget med undtagelse af Erik Høgh-Sørensen bad forvaltningen om at indarbejde en modificering af forslag om fælles ledelse på tværs af skoledistrikt Hirtshals og Sindal, således at der ikke sker en reduktion af karrierelæringsfunktionen og praktikkoordinatoren.
Erik Høgh Sørensen (UP) stillede forslag om, at der skal indarbejdes et forslag vedrørende opsigelse af Hjørringaftalen A20 i reduktionskataloget. Alle øvrige medlemmer i udvalget stemte imod forslaget, som dermed faldt.
Gry Bruun Nielsen (RV), Lone Olsen (V), Christian Engen (V), Daniel Vestergaard (C) og Mathias Holger Nielsen (C) bad forvaltningen om at lave beregninger på regulering af nuværende tildeling til høje klassekvotienter.
Udvalget bad forvaltningen om at lave en beregning på klasseoptimering alene i 7. klasse.
Gry Bruun Nielsen (RV), Lone Olsen (V), Christian Engen (V), Daniel Vestergaard (C) og Mathias Holger Nielsen (C) bad om at forslaget om forældreuddannelse i sundhedsplejen tilføjes reduktionskataloget.
Gry Bruun Nielsen (RV), Lone Olsen (V), Christian Engen (V), Daniel Vestergaard (C), Mathias Holger Nielsen (C), Laila Zielke (A), Sven Bertelsen (A) og Thomas Klimek (A) bad om, at der udarbejdes forslag på reduktion af skoletjenesten med fokus på ét samlet sproghus.
Gry Bruun Nielsen (RV), Lone Olsen (V), Christian Engen (V), Daniel Vestergaard (C) og Mathias Holger Nielsen (C) bad om en beskrivelse af konsekvenser ved en delvis lukning af Station Viktor.
Kilde: Hjørring Kommune.
Link til tidligere artikel
Forslag i aktuelt sparekatalog ligner frontalangreb på lokale folkeskoler
Det er meget enkelt. Man nægter simpelthen at betale, hvad det koster.
Strukturen i de 4 kommuner var en god årsag til, der kom en kommunalreform. Da den kom ydede man ikke rettidig omhu og sanerede uhørte tilstande sammnelignet med velfungrende kommuner.
Det er, hvad Vi hænger på med alt for mange skoler, hvor der intet er at gøre godt med. Oveni er alle mindst 60 år. En fornuftig tilgang den gang ville dels give penge nok og dels måske give penge til 1/2 ny skole hvert år.
Så mange penge er en nødvendig fast ekstra udgift for kommunen.
Den gang hed det, man kunne finde mange penge ved bedre fælles indkøb til kommunen bredt set. Det blev ikke til noget; men det var selvfølgelig kun op til 20 mio om året.
Jeg kan kun opfordre til, man arbejder hårdt på at gamle mig selv inclusive bliver længere i eget hjem. Jeg ved ikke, om det altid er bedre; men det er i hvert fald billigere.
Når Vi gamle så er døde, så burde det ikke være arvtagernes byrde både at stå med udslidte skoler og tomme mausolæer. Det er jo at arve gæld, man ikke kan fraskrive sig.
Men selvfølgelig kan man så kalde sig Ruinforvalter.