Kontrakten blev tildelt Danske Patruljeskibe K/S, det selvom selskabet er registreret blot tre dage før FMI’s beslutning. Selskabet deler adresse med Danmarks største våbenfirma, Terma i Lystrup lidt nord for Aarhus, der er en del af et større konsortium.
Og det er netop processen, der har fået Det Konservative Folkepartis Per Larsen til at løfte øjenbrynene.
”For Det Konservative Folkeparti er det afgørende, at reglerne overholdes. Vi skal sikre, at vi bruger borgernes skattekroner fornuftigt, og at vi får det maksimale udbytte for pengene. Når vi sender kontrakter i udbud, øger det konkurrencen, hvilket i sidste ende skaber de bedste løsninger,” siger Per Larsen.
Han har bl.a. bedt ministeren komme med de faglige begrundelser bag at tildele opgaven om at bygge de nye krigsskibe til Danske Patruljeskibe K/S, som kun var registreret tre dage før, og hvordan det kan retfærdiggøres, at opgaven ikke er kommet i udbud.
”Det Konservative Folkeparti har ingen interesse i, om det bliver den ene eller den anden udbyder, der løber med kontrakten. Det er processen, jeg tillader mig at sætte spørgsmålstegn ved, og som jeg nu har spurgt ministeren ind til, for det skylder vi skatteborgerne,” uddyber Per Larsen.
Danmark skal være sikker på at have fået den bedste og billigste aftale, når Forsvarsministeriet vil købe krigsskibe for fem milliarder kroner, slår han fast.
Selv begrunder Forsvarsministeriet sin beslutning med, at der ikke findes andre rimelige alternativer. Den forklaring køber flere nordjyske værfter dog ikke.
Danske værfter har før bygget og serviceret Forsvarets fartøjer, ligesom de har god erfaring med at styre byggeprocessen og overholde budgetterne. En erfaring, de har opbygget gennem mange år. Karstensens Skibsværft i Skagen har tidligere bygget et inspektionsskib, der skulle bidrage til opgaveløsning i Arktis.
Hos netop Karstensens Skibsværft i Skagen og Orskov Yard i Frederikshavn undrer man sig også over processen. FMI har givet ordren til konsortiet Danske Patruljeskibe K/S, der er et helt nyt konsortium, og som derfor ingen praktisk erfaring har, lyder kritikken.
Nu afventer Per Larsen og skibsværfterne en forklaring af processen og en forsikring fra ministeren om, at brancheorganisationerne involveret i udbuddet af krigsskibene ikke har lavet et system, hvor de indbyrdes aftaler, hvem der skal have opgaven.