Norsk lakseindustri står over for en udfordring med en stigende mængde skadet produktionsfisk, hvilket har udløst et kontroversielt eksportforbud.
De seneste rapporter indikerer, at omkring 40% af den norske lakseproduktion består af sådanne produktionsfisk, med sår, skader eller misdannelser, hvilket skaber uro på markedet, skriver netavisen Ilaks.no
Det kontroversielle norske eksportforbud fra 1980’erne kræver, at produktionsfisk håndteres i hjemlandet inden eksport, hvis de er skadet. Men branchen har kæmpet med at håndhæve disse regler. EU har taget sagen op, da forbuddet ifølge Danish Seafood Association har skabt skæve konkurrencevilkår på markedet.
Den norske regering har imidlertid afvist at gribe ind og lægger ansvaret over på industrien selv, for at overholde reglerne.
Dette har udløst kritik fra Sjømat-bedriftene, der kræver flere ressourcer til fødevaremyndighederne og en revurdering af dispensationerne.
Debatten om eksportforbuddet er forstærket af rekordhøje mængder skadede fisk og rapporter om brud på reglerne. Slagtebåden »Norwegian Gannet« er også blevet centrum for debatten, da den har dispensation fra forbuddet, hvilket har skabt uenighed om, hvorvidt fiskene kan bearbejdes i Hirtshals, Danmark, inden videresalg.
Det norske Mattilsynet afventer stadig svar fra Nærings- og Fiskeriministeriet (NFD) angående Hav Lines håndtering af produktionsfisk i forbindelse med dispensationen for slagtebåden »Norwegian Gannet« til Hirtshals-terminalen.
Kommunikationschefen for fiskeri- og havministeriet, Lisa Nordøen, understreger vigtigheden af en hurtig afklaring i dialog med Mattilsynet. Indtil videre er der ingen endelig afklaring fra ministeriet, og man afventer stadig svar.
Kristian Haugland, administrerende direktør for Hav Line, har ingen yderligere kommentarer til sagen ud over hvad der tidligere er sagt i sagen.
Kilde: FiskerForum.