Byrådet skulle i onsdags behandle den årlige afrapportering om arbejdet med Ungegarantien og forslag til handleplan for organisationens videre arbejde med Ungegarantien.
Sagsfremstilling
1.0 Sagens baggrund:
Ungegarantiens styregruppe fremlægger hermed den årlige afrapportering om Ungegarantien til politisk behandling.
2.0 Konkrete mål for Ungegarantien:
Arbejdsmarkeds-, Erhvervs- og Uddannelsesudvalget og Børne-, Fritids- og Undervisningsudvalget fastsatte i maj 2023 tre konkrete mål for Ungegarantien (1) andelen af unge der har en erhvervskompetencegivende uddannelse, (2) andelen af unge i NEET-gruppen, og (3) antallet af unge, der tilkendes førtidspension.
2.1 Andelen af 18-29-årige med en erhvervskompetencegivende uddannelse:
Målsætningen er, at mindst 39,0 pct. af de 18-29-årige har en erhvervskompetencegivende uddannelse i 2030.
Som det fremgår af figuren nedenfor, har der i perioden 2020 – 2022 været en fremgang fra 35,1 pct. til 37,1 pct. Udviklingen det seneste år har været et mindre fald til 37,0 pct.
2.2 Andelen af 18-29-årige i NEET-gruppen:
Målsætningen er, at højest 15,0 pct. af de 18-29-årige er i NEET-gruppen i 2030. Unge i NEET-gruppen samler unge der hverken er i job eller under uddannelse.
Som det fremgår af figuren nedenfor, skiftevis falder og stiger andelen af unge i gruppen. Udsvingene er mindre end 1 pct.-point, og udviklingen har set hen over hele perioden været mindre gunstig, end for det samlede Nordjylland (excl. Hjørring og Aalborg kommuner).
Kilde; Ungegarantiens uddannelses- og jobresultater 2023, Institut for Politik og Samfund, Aalborg Universitet |
2.3 Antal tilkendte førtidspensioner til 18-29-årige:
Målsætningen er at højst 28 unge tilkendes førtidspension årligt fra 2025. I 2023 blev antallet af tildelte førtidspensioner nærmest halveret i forhold til baseline i 2020, og i 2024 er antallet ca. en tredjedel af baseline.
3.0 Ungegarantien i grundskolen:
Også i denne runde er der gennemført interviewundersøgelse blandt unge, fagprofessionelle og virksomheder, og nedenfor gengives udvalgte uddrag i undersøgelsen:
- De unge italesætter, at uddannelsesvalget hjælpes på vej ved at få konkrete erfaringer, hvorfor aktiviteter uden for undervisningsstederne italesættes, som betydningsfulde for deres valg. De unge peger især på brobygning og erhvervspraktik, og de skeler til ældre elever, der har stået i deres situation, samt uddannelses- og erhvervsvejledere som eksperterne de helst vil gå til.
- Der er etableret en velfungerende ansvarsfordeling og tværfaglige partnerskaber med fokus på Ungegarantien. De er opstået
fordi de enkelte afdelinger og funktioner efterhånden har fået et øget kendskab til hinandens fagområder, herunder hvad de hver især kan byde ind med.
- De længerevarende praktikker er fortsat en indsats som møder bred opbakning blandt alle interviewede aktører, uagtet om formålet for den unge er motivationsorienteret eller afklaringsorienteret. Delrapport 4 finder, at samarbejdet om praktikkerne fungerer godt og virksomhedsrepræsentanterne fra garantipartnerne udtrykker stor tilfredshed med den støtte de får fra undervisningsstederne og forvaltningen, samt med de elever de matches med.
4.0 Statusrapporten 2023 / 24:
Hjørring Kommunes egenproducerede statusrapport viser aktivitetsniveau for de indsatser Byrådet har prioriteret i forhold til udmøntning af Ungegarantien siden 2019. I vedlagte bilag præsenteres sammenfatning og korte sporbeskrivelser med afsæt i udvalgte kvantitative data.
Det følger bl.a. af statusrapporten at:
- Undervisningsministeriet har godkendt en forsøgsordning, der gør det muligt at etablere målrettede længerevarende erhvervspraktikker for enkelte elever i 6. og 7. klasse.
- Flere end 75 pct. Garantipartnerne har haft en ung i et forløb i perioden
- Samarbejdet i den kommunale rusmiddelindsats er styrket, og skal sikre løbende opsporing og at indsatserne matcher de unges behov
- Der er etableret fremskudt vejledning på flere uddannelsesinstitutioner herunder EUC Nord, SOSU, FGU og VUC
Der henvises til bilag 1 for en uddybning.
5.0 Handleplan 2024:
Med baggrund i fundene i det samlede datamateriale, foreslår styregruppen, at der i det videre arbejde med Ungegarantien skal fokuseres på de organisatoriske opmærksomhedspunkter som afdækket af Aalborg Universitet under følgende overskrifter:
- Samarbejde i skole- og støttespor
- Praktikkoordinatorer- / Karrierelæringsvejlederfunktionen
- Synlig ledelse
- Kvalificerende viden om de unge
- Asymmetrisk kendskab til Ungegarantien
- Bekymringer og pres om valg i fase 3
- Erhvervskompetencegivende uddannelse
- NEET-gruppen
Sammenhængene mellem de organisatoriske opmærksomhedspunkter, konkrete indsatser og målsætninger er samlet i Handleplan 2024, vedlagt i bilag 2, og der henvises hertil.
Handleplanen skal med de prioriterede indsatser skabe en solid platform og tydelig retning for organisationens arbejde med Ungegarantien, og er bl.a. blevet til med baggrund i workshops med forskerne bag evalueringerne og chefer, ledere og ressourcepersoner.
6.0 Det samlede datamateriale:
På tværs af alle datamaterialer er sammenfatninger og lignende samlet i bilag 3. Bilaget, der således er et uddrag af det samlede datamateriale, giver Byrådet adgang til at orientere sig om de væsentligste fund i alle datamaterialer i et bilag, og der henvises hertil for en uddybning.
Det samlede datamateriale, der ligger til grund for afrapporteringen til det politiske niveau består af:
- Statusrapport 2023 / 24 (administrativ), Hjørring Kommune
- Evaluering af Ungegarantien i Hjørring Kommune, 4. delrapport, Institut for Kultur og Læring, Aalborg Universitet
- Ungegarantiens uddannelses- og jobresultater 2023, Institut for Politik og Samfund, Aalborg Universitet
- Årsrapport 2023, headspace
Indstilling fra direktionen
Direktionen havde indstillet, at
-
- den årlige afrapportering om Ungegarantien 2023 / 2024 tages til efterretning
- Handleplan 2024 godkendes
Indstillingen blev godkendt af byrådet i Hjørring Kommune.
Bilag
Kilde: Hjørring Kommune.