Ulstein har lanceret Thor, som er et 149 meter langt fartøj til genopfyldning, forskning og redning, der bruger en thoriumsaltsmelterreaktor (MSR) til at generere store mængder ren, sikker elektricitet. Dette gør fartøjet i stand til at fungere som en mobil strøm-/ladestation for en ny type batteridrevet krydstogtskib, skriver Ulstein.
Ifølge Ulstein kan konceptet, som her kaldes Thor, være den manglende brik i puslespillet om nul-emissioner til en række anvendelser inden for det maritime område og havindustrien. For at demonstrere, hvordan konceptet kan bruges, har Ulstein også udviklet ULSTEIN SIF-konceptet, som er et 100 meter langt krydstogtskib til nul-emission ekspeditioner og med plads til 160 personer. Skibet har isklasse 1C, er batteridrevet og bruger til søs Thor til at lade op.
– Det er målene, ambitionerne og miljøkravene for nul-emissionsdrift, der er drivkraften, men indtil videre har vi ikke haft løsningen. Vi tror på, at Thor er det svar, vi har ledt efter. Thor er et flydende multi-purpose kraftværk, der kunne muliggøre en ny batterirevolution, kommenterer administrerende direktør Cathrine Kristiseter Marti i Ulstein.
Altså måske et bovskud til drømmene om profitabel Power-to-X i blandt andet Hirtshals Havn. Hvis ikke det hele vel at mærke forbliver drømmerier på designernes computerskærme. Eller udsættes for politiske uoverstigelige politiske forhindringer.
Læs hele nyheden her hos Ulstein.