Hjørring Alliancen har sat turbo på implementeringen af den strategi, der skal markere begyndelsen på en ny kernefortælling om Hjørring. Med arbejdsglæde og pionérånd i højsædet er ambitionerne store: Hjørring skal tiltrække flere turister, styrke bosætningen og skabe et levende byliv, som borgerne har lyst til at være en aktiv del af.
”Vi sidder alle med den vildeste pionérfølelse, fordi vi er i gang med at skabe Hjørrings fremtid med respekt for byens skønne historie og særegne DNA,” fortæller Henrik Messmann, der er formand for Hjørring Alliancen.
Strategien bygger på nye samarbejder mellem byens aktører – også konstellationer, der ikke tidligere er set i Hjørring. Der bliver i øjeblikket afholdt møder og planlagt møder med potentielle partnere fra kulturlivet, restaurationsbranchen og detailhandlen, som skal være med til at realisere de første initiativer i 2026.
”Vi hører gerne fra alle, der har interesse i et at være med,” tilføjer Henrik Messmann.
Blandt de kommende tiltag, som bliver præsenteret for Hjørring Alliancens medlemmer på et ”kickoff-møde” i oktober er:
- En Food Festival med fokus på lokal gastronomi.
- Et kulturpas med adgang til byens kulturinstitutioner.
- En ny byguide og aktivitetskalender.
- Et målrettet forløb for butikker med fokus på liveshopping.
Derudover arbejder Hjørring Alliancen på en ny visuel identitet og en opdateret hjemmeside, som skal styrke byens branding og tilstedeværelse.
”Der skal fuld skrue på formidlingen, og vi kommer til at arbejde målrettet med at nå vores målgrupper på en måde, så de ikke er i tvivl om, at de skal besøge Hjørring,” siger Henrik Messmann.
Strategien har allerede vakt stor nysgerrighed og fået positiv respons fra både medlemmer og borgere. Ifølge Henrik Messmann er Hjørrings nye retning i tråd med udviklingen i handelsbyer over hele Danmark, og han ser derfor et stort potentiale i at styrke byens position inden for shopping, kultur, sport, turisme og gastronomi, fortæller han.
Hjørring Alliancen har valgt at pensionere Krummetoget, som er dyrt i drift og meget slidt efter mange års kørsel. Maskotten Cityline erstattes med maskotter fra byens sportsforeninger som f.eks. Børge fra Vendsyssel FF. Maskotterne kan dele billetter ud til børn forud for hjemmekampe på udvalgte dage i gågaden.
Krumme har selv valgt at sige op for at nyde sit otium, og Hjørring Alliancen udtrykker stor respekt for hans betydning for byen gennem tiden.
”Krummetoget er indbegrebet af Krumme. Derfor virker det også helt naturligt, at vi pensionerer Krummetoget sammen med Krumme efter lang, tro tjeneste,” slutter Henrik Messmann.
Om Hjørring Alliancen
Hjørring Alliancen er en medlemsejet forening, der samler handel, kultur, sport, gastronomi og turisme i fælles alliancer. Med udgangspunkt i fem styrkepositioner arbejder foreningen for at styrke Hjørrings attraktivitet gennem events og markedsføring – til gavn for både borgere, besøgende og erhvervsliv.


