Hvad skal der til for at holde liv i de nordjyske bymidter? Spørger man Rikke Ejsenhardt, skal politikerne have en klar strategi.
– Et godt greb er at lave en klar og tydelig plan for, hvilke butikker der må ligge hvor, siger Rikke Ejsenhardt, der er event- og aktivitetschef i Hjørring Handel, til TV2 Nord.
Lige nu er hun frustreret over udsigten til, at den svenske tøjbutik Lager 157 med en kommende placering i udkanten af Hjørring vil trække kunderne væk fra Hjørrings midtby.
Politisk mener formanden for teknik- og miljøudvalget i Hjørring Kommune imidlertid ikke, der er noget at komme efter.
– Uanset om det er en stor svensk tøjbutik, eller hvad det er, der søger om at komme til Hjørring, hvis man søger om noget, der er inden for den planlægning, der er, så synes jeg faktisk, det er okay, siger Søren Homann (K), formanden for Teknik- og Miljøudvalget i Hjørring Kommune. Han understreger, at man samtidig skal have fokus på midtbyen.
Rikke Ejsenhardt fra Hjørring Handel er uenig i Hjørring Kommunes tilgang:
– Det er vigtigt, at der er en by, man gider at være i. Det er vigtigt i forhold til bosætning, i forhold til at trække studerende til og i forhold til at tiltrække arbejdskraft.
Omsætningen falder i Hjørring midtby
Hjørring Kommune har fået lavet en detailanalyse. Og den taler et tydeligt sprog. Omsætningen i centrum er faldet med 10 procentpoint fra 2010 til 2021. I udkanten omkring Frederikshavnsvej – et såkaldt aflastningsområde – er handlen til gengæld vokset tilsvarende.
Kilde: Erhverv Hjørring
Læs hele artiklen her hos TV2 Nord.
Østergade og Strømgade er så smukke gader. Desværre har by planlægningen været for dårlig. I stedet for at have Metropol i den ene ende, burde centret have ligget, hvor Rådhuset er nu og rådhuset i metropol. Det ville have givet mere trafik i gågaderne.
Jamen.
Kig da på kvadratmeterprisen på midtbyens forretninger. Ingen iværksætter har råd til den butikslejemål.
Butikker og ejendomme er på meget få hænder, og det er mit indtryk at de ( måske ) er ligeglade med at udleje, da de bare afskriver over skatten .
Planlæg da sommeraktiviterer for hele Hjørrings gadeareal dvs ikke bare påSpringvandspladsen.
Det er den sædvanlige svada fra fru handelschef, der er intet nyt i det her – bortset fra at hun intet har at gøre med politiske beslutninger
Og hvorfor i alverden skal handelschefen blande sig i hvor butikskæder bliver bygget ?
Lægehuse og tandlægehuse flytter også væk fra midtbyen.
Det er tidens udvikling.
Politiet bør vær til sted for der er vilde mensker på knallert og el løbehjul som ræser gennem gaden så man ikke tør gå på midterstriben.
Tøj er for dyrt når man er pansionist og jeg synes der mangler vinstuer og værtshus til os ensomme.
Du har helt ret Leo, også om søndagene burde caféer og værtshuse være åbent. Det efterspørger mange turister.Det vil give noget miljø i bymidten.
Luk gågaden og åben for bilerne igen
Det hjælper ikke på handelen i midtbyen at det ofte er svært at finde en p-plads på Mammutpladsen og Sct.Olai plads, som jo er nærmest gågaderne i vest. Der hersker nærmest anarki, da der ingen p-kontrol er. Så mange biler holder der hele dagen. Jeg har lige læst om, hvordan de gør i Hobro. Det synes jeg, lyder som en fornuftig måde at regulere parkering på uden at det overdrives.
Der mangler også nære p-pladser, når der er forestilling i Vendsyssel Teater.
Helt forkert med flere p pladser. Det løser jo intet. Nej lad os få bybusser i Hjørring igen. Det er ganske urimeligt at man ikke kan komme rundt om aftenen og i weekenderne. Da vi havde Hjørring kortet kostede en billet 5 kr og bussen var helt fyldt. Det ville være meget bedre. Det kan kan heller ikke være rigtigt at en by på Hjørrings størrelse ikke har bybusser. Det er en falliterklæring.
Helt enig. Parkering der er tæt på umulig jo. Efter de har hapset halvdelen af p pladserne til deres vand og rust kunstværk og elbiler.
Hvad gør de i Hobro?
Jeg handler i butikkerne i udkanten af byen, der altid en p plads