Borgmester Arne Boelt (S) har udtrykt bekymring for rederiernes forbliven hos Hirtshals Havn. Bekymringen er af kritikere blevet udlagt som en slet skjult trussel.
Indledningsvis skal det slås fast, at havne i lighed med alle andre virksomheder naturligvis altid skal spille sammen med kunderne, så behov og muligheder samt forventninger er afstemt. Ikke desto mindre er det oplagt at kigge lidt nærmere på, hvad der er op og ned i forhold til rederierne hos Hirtshals Havn.
Tag nu bare for det første Smyril Line. Rederiet har fornylig bygget nyt på Hirtshals Havn. Derfor er det næppe sandsynligt, at de flytter sådan lige pludselig. Fjord Line har i lighed med førstnævnte tidligere sejlet til Hanstholm. Gasfærgerne og den nye katamaran kan dog efter sigende kun besejle havnen der i godt vejr, selv om der er kommet ny indsejling. Desuden er der en meget dårlig infrastruktur i Thy, hvor der til gengæld er motorvej praktisk taget helt til Hirtshals.
Color Line har de to SuperSpeed, der ikke kan anløbe Hanstholm, da indsejlingen ifølge sagkundskaben er for lille og igen er der den problematiske infrastruktur i Thy. Ruten til Kristiansand kan næppe nå til Frederikshavn. Larvikruten har godt nok tidligere anløbet Frederikshavn.
SuperSpeed kan anløbe Skagen, men det vil kræve investeringer i terminaler og infrastruktur, men på minussiden er for det første igen fraværet af motorvej på toppen af Danmark. Det vil derfor ikke være realistisk at tro på investeringer af den kaliber i Skagen. Larvik til Frederikshavn vil vist kræve, at Color Line får doblet op på driften i Danmark. Det vil ligne rederiet dårligt at påtage sig en yderligere udgift.
For så vidt er omlægningen af ruter nok alt i alt ikke særligt realistisk at forvente eller rettere sagt frygte. Ikke dermed sagt, at behovet for en havneudvidelse ikke er reel og nødvendig, for det er den.
Investeringer og politik bør dog altid udføres på et oplyst grundlag og i videst muligt omfang ikke med afsæt i spekulative bekymringer endsige da trusler, som nogen mener at høre.
Kære Niels
Du er en lidt “farlig” mand 😁
Dine ekstremt overordnede betragtninger medtager jo ikke, at skibene bliver større og større bl. a fordi de i fremtiden kommer til at bruge en anden type brændstof der fylder mere. Det gælder samtlige rederier der besejler Hirtshals.
Har du kontaktet rederierne? Eller er det blot dine egne overvejelser du bringer frem?
vh
Helmuth
For det første HAR jeg talt med fagfolk også hos rederierne. For det andet styrker det forhold, at færgerne hos rederierne nok bliver større, kun pointerne på flere af mine punkter. Større færger vil KUN gøre det endnu vanskeligere at anløbe ikke mindst Hanstholm Havn. Bortset fra det understreger jeg jo netop også, at der ER et reelt behov for en udvidelse af haven. Farligere er jeg altså heller ikke!
Ja ja, og passagererne bliver da også tykkere og tykkere:)
Blev færgeomgangene vendt om igen kenne det blive nædvendigt med detensioner og den grøæne plads ville lyse op med Soar mange hos Slagter Winther.
Jeg har det sådan, at disse færger allerede har masser af plads, hvor de nemt kan få en afgang hver mere i døgnet.
Niels har ret. I de evige omstruktureringeres og effektiviseringers verden, så er Hirtshals samlet set klart en vinder.
Og mangler der plads på land, så er det altså ikke unormalt, man kan bygge nyt i flere etager.
Mine strøtanker om energiproduktion på havnen er det modsatte af at importere flis fra Amazonas eller brændbart affald fra Tyskland. Produktionen skal netop være rentabel og regional.
Jeg ser heller ikke en pest af endnu flere lasbiler, der fylder brændstof på skibene i Århus og Korsør. Det gør Jeg altså ikke.Og heller ikke, Vi skal sende noget til fx Rotterdam.
Jeg vil være yderst tilfreds med, man med Asdal & Co starter et større fungerende pilotprojekt. Er det rentabelt for dem(og os), så giver Vi dem plads til større armbevægelser uden de får hele armen.
Det er ikke nødvendigt at være i kontakt med nogle rederier for at vide en hel del om dette; men de har da et par aviser, hvor man kan læse deres del af det. I regnvejr læser jeg også sommetider i “Ingeniøren” og følger derfor netop også delvist med på de mere overordnede linjer. Det er begrænset hvad man kan læse som gratist.
Helmuth Zickert man kan godt mærke på dig at din stol er ved at blive ledig i byrådet, kan du fortælle mig hvad du har lavet de sidste 4. år i byrådet , jeg vil gerne svare ingenting.
Så luk da R…. Poul
Color Line ejer det færgeleje de bruger i Hirtshals, ku´ man forstille sig at Stena kommer til at benytte det? nej nok ikke. Vil Stena så stille deres anlæg til rådighed i Frederikshavn, eller vil Color Line bygge deres eget i Frederikshavn – det vides ikke, man ved det ikke. Men en ting er sikkert og det er at det kommer ikke til at ske i en håndvending, AB sigen jo, som så mange andre, kun det der er nødvendigt i ens egen sag. Sandheden har mange facetter. Norrona har tidligere besejlet Esbjerg, men blot i sommermånederne.
Color line har jo netop forladt Frederikshavn, fordi de ikke kunne gøre ruten til Oslo rentabel. I stedet købte de 2 ny færger og sparede mange penge på land med arealer, catering og billetsalg.
Jeg ser ikke den fjerneste grund til Stena Line skulle komme her. Der er simpelthen ikke nok vækst. Man følger bare den almindelige i biltrafikken og kan samme med det på Island nemt opsuge, hvad der måtet komme.
Det interessante er fragtmarkedet med dele af mellemeuropa er delvist sandet til. Det er så her Vi er en slags “udkant” og tro og håbe på, der falder mere end smuler af.
Det er lidt som hvor Jeg boede før. I gode tider kunne alle huse sælges. Var det lidt dårligt for Danmark, så var det sommetider umuligt at slippe af med et hus.
Det vi og havnen og området kan gøre at lokke på ærlig positiv vis. Det næste er at behandle indkommerne så godt, at de bliver her. Det er ikke nemt. Man skal ikke foregøgle dem, de snart sejler rundt i guldbadekar baseret på millioner af gratis tilskud.
I dyrenes verden er jeg mere som til hunde og biavl.
Hunde koster penge hver måned, men de er da også mere glade at se på end bier.
Bier arbejder og selv som amatør har man en hobby, der fremfor mange andre giver overskud.
Jeg er meget enig. Spørgsmålet er mere om der kommer mere anden tranport hertil.
Det mener Jeg godt der kan. Man kan jo håbe. Men det er jo i givet fald ganske få som et plus til havnen som tranport hub. Det kræver ikke en større havn men måske et større område er dybere.