Jeg har af og til drømt lidt om at have et kunstmuseum og en kop kaffe for mig selv… Helt alene så’n… men det fås jo ikke bare sådan…
Og så alligevel… Folkene bag Kunstbygningen i Vrå er rimeligt aktive på Facebook, hvor man selvfølgelig også har en adventskonkurrence, og kort fortalt så blev jeg den heldige vinder af første runde: Et besøg uden for åbningstid og kaffe… og det blev det så en torsdag efter solnedgang og med beredvillig backup fra personalet, når et eller andet spørgsmål trængte sig på…
Du kan lige nå at besøge de tre meget forskellige udstillinger, som kunstmuseet byder på i denne weekend, hvor der holdes åbent lørdag og søndag 13 – 16, inden julefreden sænker sig over Vrå…
”Figuration/abstraktion” er titlen på den afdeling, hvor du her på bagvæggen finder Henrik Godsk og hans ”At the Gates”… Fandt aldrig ud af, hvad der befandt sig på den anden side af de tre porte, men der foran har man en fornemmelse af at stå foran et valg… Havde jeg haft en rolle i en Nat på Museet-film, så ville det måske handle om liv eller død at finde den rigtige ind/udgang… og sådan består livet jo af en række valg, der definerer, hvordan der leves…
I forgrunden ses en helt ny sommerfugleart – vækstmåler – skabt af Erland Knudssøn Madsen, som nok vil have os til at tænke på… netop sommerfugle og det, de gør ved os… sommerfugle er sympatiske repræsentanter for den natur, der er for lidt af, men som har gode chancer, hvis vi giver den gode vilkår… Hjørring Kommunes projekt NATURKOMMUNEN BLOMSTRER VILDT ville fint kunne finde plads til en vækstmåler, der måler vækst på en anden måde end i kroner og ører… Vækstmåleren får os til at tænke på de valg, vi har… Vi kan vælge at satse på et øget bruttonationalprodukt i… levedygtig natur… bæredygtig produktion… kunst og kultur… og vi kan faktisk – når vi står der At the Gates – gå flere veje samtidigt… ret fantastisk…
Svend Engelund betragter scenerne i det kunstcenter, som han har sat sit præg og sit navn på… her er det en helt særlig fotografisk teknik, der bliver præsenteret…
Jeg har her valgt at vise Kirsten Kleins ”Den store bøg i Rugtved Skov”… Farven er berlinerblå og teknikken kaldes cyanotypi, og vil du vide mere om det, så kig med her, hvor Kunstbygningens leder Mathias R. T. Kristensen fortæller…
Jeg har det med dette billede som med B-siden på en gammel singleplade… Måske kender du fænomenet, at der er billeder, musik og mennesker, som vinder ved nærmere kendskab, netop fordi de har mere at byde på end et øjebliks fryd og fornøjelse… Kleins store bøg kunne fint indgå som illustration i den lille bog, som jeg netop er blevet foræret. ”Tidslys – 12 essays om at søge tilbage og finde frem”… af Henrik Wivel… Hvis Kleins bøg hang på min væg, ville der være basis for adskillige fantasiture tilbage til fremtiden ud over fascinationen over, at netop dette træ ud af en million bog tiltuskede sig flere hundrede års placering her, inden fotografen valgte dets forevigelse… i berlinerblåt…
Svend Engelund står for mig mest som landskabsmaler, men et langt liv giver mulighed for – i tidens lys – at iagttage og forundres og registrere udviklinger og valg og fravalg… I udstillingen ses… måske en slags udvikling bort fra det næsten fotografisk registrerende til en særlig stil med følelse af det sete… også når det gælder en malerisk selfie… og man bliver mindet om, at der skal mere end eet billede til at beskrive et liv…
Ganske fint at have haft udstillingerne for sig selv, men kunst får mennesker til at tale sammen, så…
Se også efterlysning af værker til kommende udstilling… Agnete Bjerre-værker efterlyses…
Foto: Elling