Genbrug er det nye sort. Og at genbruge fremfor at købe nyt, hvis det er muligt, er i høj kurs hos Danmarks største medlemsejede forsikringsselskab, LB Forsikring. Tæt på halvdelen af de glasskader, der kommer på medlemmer af LB Forsikrings biler, bliver nemlig repareret og ikke erstattet med nyt glas. Det viser nye tal fra Taksatorringen, som takserer LB Forsikrings bilskader.
Man kunne mistænke inflationen og de højere priser, for den meget genbrug, men det er ikke en ny ide, at tænke genbrug i stedet for nyt hos LB Forsikring.
“Vi opfordrer vores værksteder til at reparere det, der kan repareres fremfor at erstatte med nyt, hvis det er sikkert og giver mening. Det har vi gjort i en del år efterhånden, og det fungerer fint. At ting går i stykker, betyder ikke, at det er enden på deres levetid. Med den rette indstilling og behandling giver det oftere og oftere mening at reparere”, lyder det fra Marc Collignon, direktør for Medlemsoplevelsen i LB Forsikring.
Mere kofanger-genbrug end nogensinde før
Det er dog ikke kun på glasskader, hvor reparation prioriteres fremfor at erstatte med nyt. Skader på billygter og kofangere er nemlig også i høj kurs, når det kommer til at reparere.
Bare i 2022 blev 38,3% af LB Forsikrings medlemmers skadede kofangere repareret fremfor at blive smidt ud. I 2020 var tallet på 28,2%, og det er en stigning på 10%-point på bare to år.
“At reparere og genbruge er en oplagt mulighed for at indtænke hensyn til klima og miljø i skadebehandlingen, samtidig med vi hjælper vores medlemmer. Vi ved at genbrug og den grønne tankegang bliver vigtigere for vores medlemmer, og det også en dagsorden vi meget gerne vil bidrage til. Derfor prioriterer vi at genanvende materialer, fremfor at købe nyt, hvor vi kan”, lyder det fra Marc Collignon.
Nogle gange er reparation ikke muligt, men selv når man udskifter, er det muligt at sørge for at genbrug er i højsæde. Blandt andet ved at se på, hvem der overtager de udskiftede dele.
”I de tilfælde hvor en rude skal udskiftes og ikke kan repareres, så forsøger vi at få den skade hen på glasfabrikker, hvor vi ved at de genbruger det ødelagte glas. Det lykkes os faktisk i lidt over 42% af tilfældene. Så det er rigtig positivt”, siger Marc Collignon.
LB Forsikring får takseret sine skader igennem Taksatorringen, og LB Forsikrings tal er en smule højere end gennemsnittet der, men der er tale om en generel stigning. I Taksatorringen er det samlede tal for reparationer af plastikkofangere 33,2% i dag. I 2020 lå tallet på 24,7%. Altså også næsten en stigning på 10% points.
” Genanvendelse bliver vigtigere for rigtig mange danskere, derfor bliver det også vigtigere for branchen generelt. Så jeg tror kun, at vi har set begyndelse til genbrug og reparationer, når det kommer til forsikringserstatninger”, siger Marianne Wier, direktør i Taksatorringen.
I don’t think the title of your article matches the content lol. Just kidding, mainly because I had some doubts after reading the article.