På vej til denne åbne prøve filosoferede jeg en lille smule over, hvorfor vi nu igen skal have en klassiker med over hundrede år på bagen på de skrå brædder i Hjørring… Jeg mener… Strindberg beskrives som inkarneret kvindehader og fantast og selvcentreret som i selvcentreret, og jeg ville nødig have haft ham som nabo, selv om det sikkert også ville have været underholdende i bidder… og er nutiden helt tømt for den slags?
Og så… netop den bid, som vi blev præsenteret for – fra andet akt – fik i hvert fald mig til at glemme alt om støvede genopførelser fra en fjern fortid… vi dumpede ned midt i et langt ægteskabs totale krakelering med den uundgåelige magtkamp på knubbede ord og det, der er værre… nærværende og evigt aktuelt…

Her greb instruktør Simon Boberg ind og standsede løjerne, inden aktørerne gik til håndgribeligheder… Det var skuespillernes første møde med den rigtige kulisse og et rigtigt publikum, som blev vidne til, hvordan instruktøren arbejdede med at få timing og intensitet til at passe ind i den lidt uvante dagligstue…
Simon Boberg har nyfortolket Strindbergs stykke, så vi kommer til at erfare, hvordan det stridende ægtepars datter, Bertha – spillet af Charlotte Amalie Kirkegaard Kehlet, oplever situationen godt hjulpet på vej af et kor af unge skuespiltalenter, som på rette tid og sted giver deres besyv med…
Lisbeth Gajhede spiller amme – vist nok en slags moderrolle, der er noget med de mødre! – og Mette Kolding spiller hustru og mor (som man normalt altid er sikker på, hvem er) og sidst men ikke mindst kan Jørgen Bing fejre sit 40-års skuespillerjubilæum i rollen som ritmesteren, hvis kvindesyn og faderskab og status bliver testet og luftet for fulde gardiner…

Strindberg skal selvfølgelig opleves på teatret… Jeg blev i hvert fald nysgerrig på at se og opleve hele stykket… info og billetter finder du her FADEREN – INFO & BILLETTER…
Foto: Vendsyssel Teater