FDel’s udtaler:
Eldrupkommissionens anden delrapport, som netop er blevet offentliggjort, er en godt gennemarbejdet analyse af ladeinfrastrukturen og markedet for opladning i Danmark. Den indeholder en række rigtig fornuftige og nødvendige anbefalinger, som vi i Elbilforeningen kan tilslutte os.
Ligestilling af elafgifterne
I lighed med Klimarådet anbefaler kommissionen, at al strøm til opladning af elbiler skal ske til en lav elafgift. I dag skal vi som forbrugere købe strømmen gennem en ladeoperatør for at få gavn af den nedsatte afgift på el til opladning, den såkaldte processtrømordning. Hvis vi lader i carporten uden abonnement hos en operatør, skal vi betale fuld afgift. Med mindre altså, at vi har et elopvarmet hus og derfor betaler lav afgift af de sidste kilowatttimer.
Kommissionen anbefaler, at disse skævheder rettes op, så el til opladning købt uden abonnement bliver til nedsat afgift på 0,8 øre pr. kilowatttime, ligesom strøm til elvarme. Det skal administreres ved hjælp af bimålere eller på samme enkle måde som med elafgiften til opvarmning. I Elbilforeningen har vi talt for dette i mange år, og vi glæder os rigtig meget over, at kommissionen har lyttet.
Offentligt versus privat
Kommissionen har for det første nogle meget fornuftige bud på balancen mellem, hvad markedet vil og skal løse, og hvor det offentlige skal ind og hjælpe. Grundsynspunktet, som vi som elbilisternes forbrugerorgansation deler, er, at udrulningen primært skal ske på markedsvilkår. Markedet er bedst til at sikre, at vi som forbrugere kan vælge den mest attraktive ydelse til den rigtige pris.
Det offentlige skal ind dér, hvor markedet ikke selv løfter opgaven. Her skal stat og kommuner være med til at knække høne-æg-udfordringen. Det gælder i udkantsområder, hvor det er svært at drive ladere på rent kommercielle vilkår, og det gælder i boligforeninger.
Om ladeinfrastruktur på offentligt område – rastepladser ved statsvejene, kommunale parkeringspladser eller kantstensladere i kommunerne – siger kommissionen, at etablering af ladere altid skal ske efter udbud. Og udbud skal kunne ledsages af krav om tilgængelighed, oppetid og rimelige priser. Det er godt at se, at kommissionen har lyttet til vores og andres anbefalinger på dette punkt.
Kommunernes rolle
Kommissionen støtter det igangværende lovarbejde, som skal gøre det muligt for kommunerne at spille en langt mere central og strategisk rolle for udrulningen i byerne. Operatørerne skal ikke, som i dag, kunne søge om at etablere ladere på kommunale områder, der skal altid et udbud til, og kommunerne skal have lov til at gennemføre sådanne udbud.
Som led i udbuddene skal kommunerne kunne opkræve betaling fra eller give tilskud til operatørerne, afhængigt af, hvor attraktiv placeringen er, ligesom de skal kunne dække tilslutningen helt eller delvis. Dette er en god måde at sikre udrulning der, hvor efterspørgslen lige nu er lav.
Lovgivningen skal også gøre det muligt for kommunerne at efterleve kravene i ladestanderbekendtgørelsen om etablering af og klargøring til ladere på kommunale P-pladser. Gode og nødvendige anbefalinger, som vil hjælpe borgere og kommuner i hele landet!
Sikring af tilgængelighed og konkurrence
Rapporten lægger megen vægt på, at det skal være enkelt og ikke for dyrt for elbilister uanset kundeforhold at lade på alle offentlige ladere. Rapporten lægger ikke op til direkte regulering nu, men anbefaler, at der sættes et analysearbejde i gang for at kortlægge konkurrenceforholdene og overvåge markedet. Hvis ikke markedet selv finder løsninger, lægger kommissionen op til, at der skal gribes ind med regulering.
I Elbilforeningen er vi glade for det store fokus på konkurrencen og på den lille, men tydelige trussel om indgriben, hvis markedet ikke kan finde ud af det selv. Vi tror på, at den foreslåede ligestilling af elafgifterne og øget konkurrence og transparens på det offentlige lademarked vil åbne for helt nye muligheder på det danske lademarked. Herunder, at driften af selve ladestationerne afkobles fra betalingstjenesterne, så elbilisterne kan lade enkelt, pristransparent og ikke for dyrt på alle offentlige ladere. Det skal altid være billigere at køre på el end på fossile brændstoffer.
Foto: Elling