I påsken kan det for nogle danskere være fristende at tage bilen til Tyskland for at handle stort ind. Flere familier gør det til en udflugt, men det er ikke alle ture, der reelt kan betale sig økonomisk, når udgifter til brændstof, slitage og værditab medregnes.
Nye beregninger fra Spar Nord og Bilbasen viser, at en aarhusianer i benzinbil skal spare over 1.000 kroner på sine indkøb for bare at dække udgifterne til turen til og fra Harrislee lige syd for Padborg. Elbilejere kan nøjes med at hente en besparelse på 765 kroner for at få turen til at gå i nul. Fra Esbjerg lyder regnestykket på 639 kroner for benzinbilister og 479 kroner for elbilister, før turen kan svare sig økonomisk.
– Før man kører en tur til grænsen i påsken for at handle, kan det være en god idé at regne på, om turen kan svares sig. For mange danskere skal der nemlig rigtig mange varer i indkøbsvognen, før det kan betale sig. Det er vigtigt at medregne de samlede omkostninger ved at køre bilen – ikke kun brændstof, men også slid, værditab og øvrige udgifter. Det giver et mere realistisk billede af, hvad turen egentlig koster, siger cheføkonom i Spar Nord, Jens Nyholm, og han uddyber:
– Og så er der naturligvis miljøperspektivet i at køre til grænsen for at handle, når det er muligt at handle lokalt, som også kan være en faktor i forhold til at beslutte, om det er turen værd.
Derfor har Spar Nord og Bilbasen regnet på de reelle kørselsomkostninger ved turen – ikke bare forbruget, men også bilens værdiforringelse. Og her er der tydelig forskel på, om man kører i elbil eller benzinbil.
– Jo lavere omkostninger ved bilen, desto hurtigere kan man opnå en besparelse, der dækker turen. Og her har elbilerne en klar fordel. Det handler ikke kun om, hvad man betaler ved ladestanderen, men også om hvor hurtigt bilen taber værdi pr. kilometer. Når vi ser på totaløkonomien, er det med til at gøre elbiler væsentligt billigere at køre langt i – især på ture som disse, hvor det hele skal kunne betale sig, siger Jan Lang, markedsanalytiker hos Bilbasen.
Kører man i en benzin- eller dieselbil, er det en god idé at huske at tanke i Tyskland, hvor brændstofpriserne typisk er lidt lavere end de danske, og selv små forskelle kan bidrage positivt til regnestykket.
Så meget skal du spare for at tjene turen hjem
Afstand (tur/retur) i km | Nødvendig besparelse i DKK for elbil | Nødvendig besparelse i DKK for benzinbil | |
Skagen | 801,4 | 1675 | 2236 |
Aalborg | 587,8 | 1229 | 1640 |
Aarhus | 366,2 | 765 | 1022 |
Esbjerg | 229,2 | 479 | 639 |
Odense | 310,6 | 649 | 867 |
København | 367,6 | 768 | 1026 |
Helsingør | 438,6 | 917 | 1224 |
Aabenraa | 66,8 | 140 | 186 |
Afstanden tur-retur fra København og Helsingør er med udgangspunkt i en tur til Puttgarden, og priserne er eksklusive udgifter til færge. Afstandene for de øvrige byer er med udgangspunkt i en tur til Harrislee.
TCO-gennemsnittet (Total Cost of Ownership) for benzinbiler er på 2,79 kr./km og for elbiler 2,09 kr./km. Dieselbiler er ikke medtaget i analysen, da der ikke optræder dieselbiler blandt de mest solgte biler.
Brændstofforbruget er sat til et gennemsnit for benzinbiler på 14,10 km/l. Elbilerne er sat til 20 kWh pr. 100 km. Det er 15 procent under de opgivne forbrugstal, da der tages højde for, at langt hovedparten af turen foregår på lande- eller motorvej.
Benzinprisen er 14,80 kr./l for oktan 95 blyfri. Brændstofpriserne er indhentet som et gennemsnit af brændstofpriserne i januar.