Som en del af Hjørring Gymnasiums grønne strategi har skolen netop investeret i solceller, der er monteret på taget og allerede taget i brug.
Dette tiltag vil ikke kun bidrage til en øget produktion af grøn energi, men vil også kunne integreres i undervisningen. Sammen med opsætningen af solcellerne er der nemlig blevet sat storskærme op, som viser grafer over skolens aktuelle energiforbrug med daglige opdateringer på vand, varme, el – og så selvfølgelig solcellernes energiproduktion.
Det vil de naturvidenskabelige fag kunne inddrage i undervisningen, hvor eleverne fremover vil kunne måle på mange aspekter af skolens energiforbrug.
Denne synliggørelse af det energiforbrug, som eleverne er stor del af, vil gøre dem bevidste om betydningen af forbruget.
Elever tager ansvar for en grønnere fremtid
Gymnasiet ønsker at gøre eleverne mere bevidste om, hvordan deres individuelle handlinger påvirker det fælles energiforbrug.
En simpel påmindelse om at slukke lys og lukke for vandet kan gøre en stor forskel. Bestyrelsen er begejstret for investeringen i solceller og ser frem til at se, hvordan det vil inspirere både elever og lærere til at tage ansvar for en grønnere fremtid.
Rektor Elsebeth Gabel Austin understreger vigtigheden af, at gymnasiet arbejder med grøn omstilling:
”Det er utroligt vigtigt, at vi kan arbejde med energiforbrug på en måde, som også kan inddrages i den faglige undervisning. Vores elever er ikke altid bevidste om at spare på energiressourcerne. For os er det derfor ikke kun et spørgsmål om konkret at få nedbragt udgifterne”.
Ifølge Elsbeth Gabel Austin handler det i høj grad også om at vise de unge, at det er den enkeltes ansvar at spare på ressourcerne i vores samfund: ”Der er hårdt brug for, at alle ændrer adfærd, så det ikke kun ender i smarte slogans om klima og grøn energi”, forklarer hun.
Hjørring Gymnasium står nu som et eksempel på, hvordan uddannelsesinstitutioner kan bidrage til en mere bæredygtig udvikling, og det er en udvikling, som både elever og lokalsamfundet kan glæde sig over.