Hjælp til at få styrket forretningen var baggrunden for, at den familieejede vinduesfabrik Vindunor i starten af 2022 kontaktede Business Hjørring og Erhvervshus Nordjylland.
Virksomheden var netop blevet skilt fra Glaseksperten og stod over for nye muligheder. Ambitionerne var store og snakken kredsede om mange ting, herunder også grøn omstilling. Et område, der dog ikke stod højest på prioriteringslisten, og hvor motivationen primært var funderet i at reducere ressourceforbruget og dermed forbedre bundlinjen.
Stigende pres ændrede motivationen
Business Hjørring og Erhvervshus Nordjylland indgik i et længere samarbejde om at støtte Vindunor i deres udvikling og i en bæredygtighedsscreening blev det tydeligt, at Vindunor kun gjorde det basale på bæredygtighedsområdet. Samtidig blev et større potentiale synliggjort. For undervejs i samarbejdet, blev Vindunor mødt med stigende krav fra kunderne, særligt på de større byggeprojekter, og indstillingen til bæredygtighed begyndte at ændre sig.
”Man starter sådan en rejse med at se, hvad det kan bidrage med til bundlinjen – hvor kan vi spare og hvor kan vi tjene nogle penge?”, fortæller Casper Kjærsgaard Sørensen, Kommerciel direktør og søn af direktør Henrik Sørensen.
”Samtidig bliver der stillet stadig større krav til data fra kunderne. Nogle producenter henviser blot til branchestandarden, og det var også vores udgangspunkt. Men undervejs blev vi klar over, at ville vi markere os endnu stærkere i feltet og få adgang til nye kundeemner, skulle vi gøre meget mere end det.”
Virksomheden kæmpede dog med at fordele ansvaret for de grønne initiativer, som lå uden for kerneforretningen. Det blev ofte en byrde, der cirkulerede mellem ledelse, marketing- og økonomiafdeling.
Med sparringen fra Business Hjørring, Erhvervshus Nordjylland og støtte fra virksomhedsprogrammet SMV:Grøn begyndte de en rejse, der hurtigt tog fart, da en uventet mulighed bød sig.
Fra praktikant til nøglefigur
En af de store drivkræfter i processen blev Anders Kjærgaard Jensen, som på det tidspunkt var studerende på UCN’s professionsbacheloruddannelse ’International handel og markedsføring’. Han kontaktede virksomheden for at høre om muligheden for et praktikforløb.
”Til samtalen blev jeg spurgt, om jeg kunne lave EPD’er. Jeg havde kun hørt om det, men aldrig arbejdet med det,” fortæller Anders.
Han tog udfordringen op og blev tovholder for de fokusområder, der lå i SMV:Grøn projektet. Med den rådgivning, projektet stillede til rådighed, fik han på rekordtid en FSC®-certificering og indeklimamærket igennem samt lavet en EPD (Environmental Product Declaration, på dansk også kaldet ’miljøvaredeklaration’).
Anders’ engagement og evne til særligt at tænke bæredygtighed, som et salgs- og konkurrenceparameter, gjorde ham til en afgørende nøgleperson. Praktikken og endt uddannelse blev afløst af en projektansættelse, som hurtigt blev til en fastansættelse. I dag er han ansvarlig for hele virksomhedens bæredygtighedsindsats.
En lang række grønne tiltag
Her i starten af 2025, snart 2 år efter den første bæredygtighedsscreening, er området et meget vigtigt fokuspunkt i virksomhedens samlede forretningsstrategi.
Siden har Vindunor implementeret en lang række grønne tiltag, holder sig konstant på forkant og planlægger at fastholde det høje ambitionsniveau. Virksomhedens markante vækst skyldes mange tiltag og investeringer, men den grønne profil har, uden tvivl, været medvirkende til, at virksomheden står langt stærkere på bl.a. projektsalg.
Udviklingen handler dog om meget mere end forbedret bundlinje. For Casper er det interessante også det holdningsskifte, der er sket blandt medarbejderne:
”Nu er det blevet dagligdag, for både ledelse og medarbejdere, at skulle forholde sig til nye grønne tiltag og dermed ændrede arbejdsgange. Der er mange fordele i at have en fuldtidsressource på det grønne område og en af de helt store er, at Anders skaber en stor tryghed på arbejdspladsen. Man kan altid gå til ham, hvis man er usikker på noget”.
Anders supplerer:
”Det vigtigste resultat er, at hele fabrikken – fra top til bund – ser meningen og har omfavnet det i stedet for at skubbe det fra sig. Dét, vi har opnået, havde ikke være muligt uden den store tiltro og villighed, jeg har mødt fra ledelsens side fra første dag, jeg trådte ind ad døren. Man har prioriteret det og dermed tilladt mine daglige forstyrrelser på tværs af afdelinger. Jeg oplever ingen begrænsninger.”
Han understreger også, at man skal passe på med at gøre grøn omstilling komplekst og handle om tunge regneark og ekstra byrder.
”Man kommer langt med sund fornuft og ordentlighed, og det er jo værdier, der ligger os nært, her i Nordjylland” fastslår han med et smil.
Vindunor har oplevet en markant udvikling siden de i slutningen af 2021 blev skilt fra Glaseksperten. Antal ansatte er steget fra 60 til 170 og virksomheden er gået fra at være leverandør til primært mindre tømrerfirmaer til nu at levere til et større antal større tømrere, sommerhusproducenter, modulbyggeri mv.
Herunder ses et udpluk af de grønne tiltag, Vindunor har gjort. Læs mere på deres hjemmeside.
EPD: Vindunor har deres egen produktspecifikke EPD, der giver indsigt i produkternes indvirkning på miljøet og hjælper dem til at træffe beslutninger, der minimerer Co2
Selvforsynende med varme: Virksomhedens eget træaffald bruges som brændsel, hvilket har reduceret Co2-udledningen med 318 ton årligt.
Malerkabine: En ny og præcis malerkabine har halveret malingforbruget, forlænget vinduernes levetid samt forbedret arbejdsforholdene.
Genbrug: Virksomheden benytter bl.a. genanvendt aluminium i produktionen samt genbrugspapkasser i mindre forsendelser.
Social bæredygtighed: Ved bl.a. at inkludere udsatte borgere og samarbejde med lokale uddannelsesinstitutioner, har Vindunor styrket både det sociale ansvar og deres omdømme. De er bl.a. garantipartner i Ungegarantien og køber træpaller fra VIKA Hjørring, der har beskyttede værksteder for borgere med nedsat fysisk og/eller psykisk funktionsevne.
Om SMV:Grøn og Den nordjyske model
I et samarbejde mellem Business Hjørring og Erhvervshus Nordjylland har Vindunor fået sparring til udvikling af virksomheden på mange fronter. Virksomhedsprogrammet SMV:Grøn har støttet med rådgivning til bl.a. at få den første produktpecifikke EPD.
I samarbejdet ’Den nordjyske model’ står de 11 nordjyske erhvervskontorer, Erhvervshus Nordjylland og NordDanmarks EU-Kontor sammen om at tilbyde nordjysk erhvervsliv uvildig og gratis erhvervsudvikling og sparring med det mål at styrke erhvervslivet og dermed hele Nordjylland.
Kontakt Business Hjørring, hvis du er interesseret i at høre om mulighederne i din virksomhed: 7233 9999.
Kilde: Business Hjørring.