På GrønGas’ biogasanlæg i Hjørring arbejder man på at få den sidste del af en udvidelse på plads, for snart vil der anlægget sende sin fulde produktion af Bio-LNG til den tyske virksomhed Alternoil. Her skal den flydende biometan distribueres som brændselsalternativet REEFUEL, der er sammensat af Bio-LNG og eLNG, gennem et netværk af tankstationer til den tunge transport i Tyskland. Med den nye aftale bliver det muligt for Alternoil at øge deres salg til transportsektoren kraftigt.
– Transformationen af transportsektoren og den øgede efterspørgsel efter flydende biometan og e-metan i den tunge transport kræver en konstant forøgelse af vores REEFUEL-produktion og udvidelse af vores infrastruktur af tankstationer. Men det kræver også pålidelige og langvarige partnerskaber gennem hele værdikæden, og derfor er vi glade for at få GrønGas som en stærk partner. Sammen kan vi accelerere dekarboniseringen af den tunge transport og tilbyde vores kunder et alternativ til fossile brændstoffer, siger Alexander Renz, Managing Director hos Alternoil GmbH.
Hos GrønGas ser man også frem til at sætte gang i det nye samarbejde, der skaber nye vækstmuligheder. For i Tyskland er man langt fremme med udnyttelsen af biometan i transportsektoren ifølge Allan K. Olesen, administrerende direktør i GrønGas A/S:
– Aftalen med Alternoil er et spændende næste skridt for GrønGas, og vi ser meget frem til at levere biometan, som skal støtte omstillingen af den CO2-tunge transport. Tyskland er langt fremme, hvad angår udnyttelsen af affaldsbaserede biobrændstoffer i transportsektoren. Det er sådan en tilgang, der skaber innovative løsninger som REEFUEL, hvor fossilt brændstof erstattes af biometan, siger Allan K. Olesen og fortsætter:
– Danmark har en stor produktion af biometan. Vi kunne ret enkelt gøre det samme som i Tyskland og dermed gøre en markant forskel på CO2-udledningen i den tunge transport. Teknologien findes allerede, og det vil være nemt at komme i gang.
Alternoil har som pioner inden for distributionen af alternative brændstoffer sat et mål om at være en vigtig bidragsyder til dekarboniseringen af den tunge transport. Det skal ske gennem REEFUEL, som er en kombination af bio-LNG og eLNG produceret af biometan fra certificeret omdannelse af organisk affald og grønt hydrogen genereret af vindenergi. Siden slutningen af 2020 har virksomheden leveret brændstofalternativet gennem et netværk af tankstationer i Tyskland.
Med den nye aftale mellem GrønGas og Alternoil følger et årligt indkøb af 3.500 tons flydende biometan fra GrønGas, der gør Alternoil i stand til at møde udviklingen i markedet. Ved at bruge Alternoils grønne brændstof kan virksomheder reducere deres CO2-udledning inden for varetransporten og dermed forbedre deres CO2-aftryk.
I 2030 forventer Alternoil og deres partnere at levere REEFUEL til mere end 50.000 lastbiler i den tunge transport.
Som det er nu, så bør en sådan export at kunstigt brændstof være strengt forbudt.
Der er ikke mere grønt i det end malingen i den logo.
Det skal naturligvis sammenholdes med, at Vi i Vort ansigts sved sorterer affald til genbrug, mens man med stolthed importerer brændbart fra Tyskland ofte uden at vide, hvad det er.
Man skal holde sin sti renere begge veje. Bønderne skal tydeligvis også leve af at producere lort. Det er en helt forkvaklet tilgang til landets fremtid.
Ovenpå dette er naturligvis at alle andre end bønderne snupper hóvedparten af fortjenesten på denne overproduktion og man burde roppe disse mellemled og dermed også mange grossisters grådighed.
Ved mere rimelige priser til bønderne på dyr og planter kommer man også af med en lang række overbelastninger for fugle, fisk og padder.
Man kan jo også vende den om. Milhøfanatikerne nægter at forstå, at Danamrk før oksevejenes opfindelse var et landbrugs opland for dem sydpå og altså en del af en region.
Det er derfor vildt at denne region ikke skal kune få mad, når Vi får så meget fra dem, Vi ikke kan proiducere selv.
Og Jo. Danmerk kan faktisk blæse og have mel i munden. Og man kan faktisk brænde sit lys i begge ender.
Men det er ulig sværere at forstå et både og og enten eller samtidig.
Man må ændre sådanne ting i EU og Danmark og ikke fremme man skal dyre CO1´2 ting af istedet for billig olie og gas. Det eneste man opnår er, at andre får det biligere.
Så CO2 de lokale CO2 og miljøfanatikere bider sg selv bagi. Det eneste de opnår mærkes på pengepungen/kreditkortet. .
Et minimumskrav bør være, at det danske gasnet er fyldt, før vi eksporterer. Det samme gælder naturigvis den fejlagtigt bemævnte biodiesel. Skal den bruges til skibe, kan det meget vel bedre betale at fremføre dem med sejl og årer.
Mon ikke de også gerne vil tjene penge