Lørdag havde kaptajn Petur Av Vollanum inviteret mig ombord på Smyril Lines smukke og nu visionært nyrenoverede færge Norröna.
Færgen er i forvejen speciel på mange måde, bygget som den er til sejlads på Nordatlanten. Bredere derfor end de lidt længere SuperSpeed hos Color Line i Hirtshals Havn. Højere ikke mindst også efter renoveringen, hvor færgen fik den spektakulære skybar placeret ved skorstenen på øverste dæk.
– Jeg var faktisk lidt bekymret ved udsigten til at få skybaren på skibet, fordi jeg godt kunne frygte, hvad påvirkningen ved hård blæst ville gøre ikke mindst ved manøvrering i havnene, men med alt det andet, der også er sket af ændringer, så føles stabiliteten og det hele faktisk bedre, fastslår Petur Av Volanum, da han viser mig rundt på Norröna.
Det fører næsten for vidt i en artikel som denne at skulle opremse alle de mange forbedringer og fornyelser på skibet, men noget af det første, jeg bemærker ombord er det nye marineblå tæppe, der er gennemgående de fleste steder. Her skal Smyril Lines kreative bestyrelsesformand Tummas Justinussen nævnes, idet han i samarbejde med rederiets grafiske afdeling har designet det smukke gulvtæppe, så det ligner havoverfladen på en rolig dag midt ude på Nordatlanten.
I det hele taget har Tummas Justinussen, som også er hovedaktionær i Smyril Line, været inde over udformningen af praktisk taget enhver større del af interiøret og helt ned til den mindste detalje af designet ombord på Norröna. Dermed har bestyrelsesformanden, sammen med resten af ledelsen i rederiet, bogstavelig talt hånd i hanke med alt fra økonomien og visionerne til designet af det meste fra sofaer og stole samt deres placering og altså gulvtæppet.
Skibets nye luksuriøst indrettede kabiner med store vinduer er mildest talt også imponerende, men overtrumfes selvfølgelig af suiterne. Toppen af kransekagen udgøres dog af den allerede nævnte skybar helt oppe på dæk 10, hvis indretning i sig selv er overvældende flot, men hvor især udsigten må tage pusten fra de fleste. Baren er meget kort fortalt en rekonstruktion af stævnen på et gammelt færøsk fartøj, som man kan finde mere om og følge her Westward Ho TN 54.
Det bliver som allerede mere end antydet for omfattende her at opremse alle skibets herligheder, men nævnes skal alligevel de talrige historiske fotostater på væggene over alt på Norröna. Her fortælles ikke bare rederiets historie samt om Færøerne og Island, men tillige om havnens tilblivelse i Hirtshals.
Maden ombord har de seneste mange år været en oplevelse helt i særklasse Passagererne kan i dag vælg mellem adskillige lette måltider eller dagens ret i Nóatún Cafeteria eller det store udvalg i Skansagarður Buffet. Hvis man er til en mere afslappet atmosfære, har man også muligheden for et raffineret menukort og personlig service i gourmetrestauranten Munkastova. Efter middagen kan en god drink nydes til tonerne fra rederiets trubadur, idet der hver aften er live musik i Undirhúsið.
Udendørs fopdboldbane og indendørs legeplads med klatreborg, rutsjebane og klatrenet er der i Nóatún Cafeteria. Der er altid en god film på det store lærred i den velindrettede biograf. Ligesom der er fitnessrum, svømmepøl og sauna ombord udendørs spabade med udsigt over Nordatlanten.
Den sidste finesse, der skal fremhæves i denne ombæring, er de færøske navne på fugle og fisk med tilhørende vidunderlige tegninger, som pryder dørene op ned ad de lange gange med de lyddæmpende tæpper og rundt om adskillige hjørner på skibet.
Før jeg forlader Norröna, spørger jeg til kaptajnens forhold til Hirtshals. Heller ikke på det punkt har han uld i mund, idet han erklærer sin uforbeholdne kærlighed både til havnebyen og Vendsyssel, hvor han har sommerhus ved Hals.
– Selv om jeg er glad for Hirtshals, så får jeg så rigeligt med blæst på arbejde og hjemme på Færøerne, så her foretrækker jeg østkystens lidt mildere vejr, når der skal holdes ferie, lyder det afslutningsvis med et smil fra Petur Av Vollanum.
Efter lørdagens besøg, der blev afsluttet med en kop rigtig god kaffe i skybaren, hvorfra udsigten over Hirtshals Havn blev nydt, er der ikke længere tvivl i mit sind om, at fruen og jeg snarest må og skal ud på vores sjette fælles togt over Nordatlanten.
Smyril Lines ledelse og ansatte kan med rette være stolte over rederiets formåen og ikke mindst Norröna.
Foto: Niels Skipper.