Når man som jeg har brugt havnebyens gamle slogan om mulighedernes by i sin bryllupstale, er man muligvis ekstra opmærksom på, om formuleringen fortsat holder og potentialet foldes ud i Hirtshals.
Der er ingen tvivl om, at der er udfordringer med hensyn til befolkningstallet, mens det på en hel del andre parametre går både fremad og fremragende, hvilket ikke mindst gælder de mange events og arrangementer, hvad enten vi snakker om blandt andet Isskulpturfestival, Naturmødet, Musik Under Trappen, Fiskefestival, Hook & Cook og senest den helt nye Hirtshals Operafestival.
Der er imidlertid endnu et sted, hvor det går endda rigtig godt, hvilket er påfaldende, fordi detailhandelen mange andre steder i landet har det rigtig, rigtig svært, men på trods af udfordringer har det faktisk ikke i det seneste årti, hvor den lokale netavis har været medlem, nogensinde gået bedre end nu i Hirtshals Handel & Erhverv.
Den fornemmelse satte vi os for at få undersøgt ved at invitere handelschef Per Martensen på en spadseretur downtown Hirtshals. Faktisk har Per Martensen nu efterhånden også bestridt stillingen som handelschef i omkring 5 år, så det forekom helt på sin plads med en aktuel status hos HHE.
Handelschefen bekræfter som noget af det første, at medlemstallet i hans tid har været støt stigende, hvilket han blandt andet tilskriver sin egen lokale forankring og sit gode forhold til virksomheder langt ud over den traditionelle medlemskreds af butiksindehavere, som dog fortsat udgør kernen i HHE.
– Det interessant er i den sammenhæng, at vi også har fået nogle nye medlemmer, hvis domiciler ligger i Hjørring, men som i kraft af deres afdelinger eller bare aktiviteter her i byen kan se, at vi laver et rigtig godt stykke arbejde, som de derfor gerne vil bakke op om, siger den ellers altid beskedne Per Martensen.
Dernæst er der i handelschefens tid med kasketten sket det, at der er lavet en helt ny konstruktion omkring medlemmernes kontingenter, som for langt de flestes vedkommende forekommer både fornuftig og mere retfærdig end den tidligere, idet de bredeste skuldre så at sige nu bærer en større byrde, mens andre slippere billigere.
– Det handler i dén grad også om samarbejde og netværk, som fylder meget af min tid, påpeger handelschefen og forklarer, at han har et endog rigtig godt forhold til både Byforum, Hjørring Kommune, Hirtshals Turisme og marketingafdelingen hos Nordsøen Oceanarium. Især med hensyn til markedsføring i Norge nyder HHE godt af erfaringerne fra de to sidstnævnte, understreger Per Martensen, som ydermere har et rigtig godt samarbejde med rederierne Color Line og Fjord Line.
For netavisens eget vedkommende har netavisen ikke mindst bemærket den positive udvikling på deltagelsen og engagementet til morgenmøderne, som foreningen jævnligt afholder efter et bestyrelsesmøde. For år tilbage kunne disse holdes på Restaurant Lilleheden, men i dag deltager der så mange, at morgenmøderne er flyttet til en stor sal på Montra Skaga Hotel.
Indholdsmæssigt har handelschefen også taget initiativ til at udvikle morgenmøderne, idet der nu altid er oplæg fra medlemmer eller udefrakommende og lokalpolitikere samt borgmester Søren Smalbro. Borgmesteren insisterer meget ofte også på at deltage, skønt han ikke nødvendigvis selv har et indlæg på dagsordenen.
Morgenmøderne er på den måde i stadig stigende grad blevet et afsæt for efterfølgende networking, hvor medlemmer og eksterne deltagere stikker hovederne sammen og får lavet aftaler på kryds og tværs, hvilket formentlig også skyldes, at flere håndværkere og havnerelaterede virksomheder er blevet medlemmer.
Handelschefen har desuden mere end en finger med i spillet, når der arrangeres en lang række af de store arrangementer i havnebyen, hvor han da eksempelvis er født medlem af bestyrelsen for Hirtshals Fiskefestival. Af helt nye arrangementer på bedding kan nævnes Børnenes Rekorddag og Børnedragefestival.
Ligesom Per Martensen i år har søgt og fået penge til en ny maskot, Frede Fyrtårn, fra Sparekassen Danmark Fonden Vendsyssel. Sådan en figur koster en del. Så det var en stor hjælp for foreningen.
Endelig har HHE får også mange sponsorater fra eksempelvis Rema1000 og Hotel Hirtshals, som har muliggjort arrangementer i forbindelse med Gang i Danmark.
TV2 Nord og P4 Nordjylland er også oftere end førhen på besøg for at lave positive historier om Hirtshals.
Havnebyen er da i dén grad fortsat mulighedernes by!