Af Michael Engbjerg
Byrådskandidat
Venstre
Jeg fremhæver altid Hirtshals Havn som kommunens største aktiv og ynder at nævne, at Hirtshals Havn er porten til Norden og Hirtshals er mulighedernes by, og det har sine grunde.
Siden at skolen i 1977 ikke mente at kunne lære mig mere, har jeg faktisk haft min daglig gang på havnen, og selv synes jeg, at livets gang på havnen var mere lærerigt for mig end at sidde i skolen.
Dengang var Hirtshals en driftig fiskerby, De blå fiskekuttere med stor besætning sejlede ud og ind af havnen både dag og nat, og på kajen stod der altid mandskab klar til at tage imod dagens fangst, som efterfølgende skulle forarbejdes på de mange fiskefabrikker, som var i Hirtshals.
Hirtshals’ puls var dengang fiskeriet, både i medgang og modgang, men der er sket meget, siden jeg i 77 stemplede ind på havnen som rensedreng og fiskesorterer, og den tid kommer aldrig tilbage, hvor den dreng, som ikke var god i skolen, altid kunne skabe sig en karriere i ”fisken”.
Ingen skal være i tvivl om, at jeg vil kæmpe for at bevare et fiskeri i Hirtshals, men hvis vi skal bevare det, der er tilbage, må og skal vi sikre havnens forsatte vækst indenfor logistik, transport og plads til grøn omstilling, og det kan sagtens gå hånd i hånd med et fiskeri og følgevirksomhederne heraf.
Derfor støtter jeg selvfølgelig op omkring en udvidelse af Hirtshals Havn, bedre indsejlingsforhold, større vanddybde og mange nye kajmeter, som vi allerede i dag mangler. Det er jo kajmeter, som gør havnen attraktiv for mange virksomheder.
Hvis jeg så skulle pege på noget, som mangler i dette store projekt, så ville det være en etablering af en ny ”tørdok”. En som var i en størrelse, der kunne håndtere de største fartøjer, som vi har i dag og dem, som i fremtiden vil komme til at anløbe vores havn. Det vil give beskæftigelse til de servicevirksomheder, som allerede er etableret i vores kommune, og sådan ville vi også tiltrække flere nye virksomheder.
Skal der så flere vindmøller op på havnen? Og skal der fælles fredskov for at give plads til disse møller? Og er det eneste mulighed for at få økonomi til at lave denne havneudvidelse, eller findes der alternativer?
Ja, der er mange spørgsmål, der trænger sig på, og dem skal vi selvfølgelig have belyst, inden der træffes den endelig beslutning, og vi skal da også høre, hvad vores borgere siger til dette, og særligt dem, som bor i Hirtshals, for de vil blive berørt i stor grad af dette.
Siden januar har der været skrevet meget i pressen om den påtænkte havneudvidelse, og ja, det har nu også været en lidt ”kluntet” start på et sådan stort projekt. En meget kompetent bestyrelse, som tog en drastisk beslutning på forkert tidspunkt og en fejl-udmøntning af denne oveni, har givet grobund til en række kritiske spørgsmål af en del selvudnævnte eksperter på havneudvidelser, og hvor er det ærgerligt, at bestyrelsen og projektplanlæggerne ikke har fået den ro og rygdækning, som det faktisk kræver for at komme sikkert i mål.
MEN havnens bestyrelse har nu også været lidt dårlige til at kommunikere ud, hvad de agtede at gøre, og det har medvirket til, at de har gjort det sværere for dem selv nu.
Alt dette har jo naturligvis medvirket til en nervøsitet fra de investorer, som har tilkendegivet, at de var parate til at investere store beløb i nye virksomheder i Hirtshals, og hvor er det dog ærgerligt!
Men nu er vi heldigvis kommet så langt, at vi i byrådet den 27. oktober skal behandle et forslag om igangsætning af en planproces og en for-offentlighed omkring projektet. Men det betyder ikke, at alt allerede er godkendt fra Byrådet.
Der er lang vej endnu og sikkert også flere rettelser i projektet og måske i en anden form, end der lægges op til i de første publicerede forslag.