Der er nu indgået forlig mellem Hanstholm Havn og Steen Hintze, repræsenteret af Djøf, i sagen om påstået industrispionage mod havnen og efterfølgende bortvisning af Steen Hintze.
Det oplyser Djøf i en pressemeddelelse.
Hanstholm Havn politianmeldte tilbage i februar Steen Hinze, som var tidligere salgschef hos Hanstholm Havn og var tiltrådt en lignende stilling hos havnen i Hirtshals, for at have tilegnet sig fortrolig viden med henblik på at give den videre til Hirtshals Havn.
Hanstholm Havn erkender nu, at der ikke var grundlag for beskyldningerne om industrispionage og lovbrud og dermed bortvisningen af tidligere salgschef Steen Harding Hintze
Havnen betaler nu en godtgørelse for uberettiget bortvisning og 50.000 kroner i erstatning for havnens overtrædelse af databeskyttelsesreglerne og krænkende adfærd overfor den tidligere medarbejder efter databeskyttelsesloven.
Herudover betaler Hanstholm Havn en bod til Djøf på 5000 kroner for brud på overenskomsten.
Tilfreds med forliget
Sagen om brud på lov om forretningshemmeligheder og industrispionage er blevet efterforsket af Midt- og Vestjyllands Politi. Anklagemyndigheden har afvist at rejse sag mod Steen Hintze i forbindelse med Steen Hintzes jobskifte fra Hanstholm Havn.
Steen Hintze er meget tilfreds med forliget:
– Det er en yderst alvorlig sag at blive hængt ud i landsdækkende medier og politianmeldt for noget, jeg aldrig har gjort. Jeg blev behandlet som en uhæderlig og gemen tyveknægt. Og det er meget, meget bekymrende, at en kommunal virksomhed – underlagt af forvaltningslovens regler – agerer på denne uordentlige måde og overtræder adskillige love, overenskomsten for ansættelsesforholdet og de almindelige arbejdsretlige og forvaltningsmæssige regler. Nu kan jeg lægge sagen bag mig og fokusere på mit nuværende job, siger Steen Hintze i pressemeddelelsen.
Der er grænser
Afdelingschef i Djøf, advokat Kia Philip Dollerschell, er også glad for, at det med forliget er tydeligt, at der er grænser for, hvad en arbejdsgiver kan tillade sig, når man behandler personalesager.
Djøf ser naturligvis med stor alvor på denne sag. Det, som særligt påkalder sig min opmærksomhed, er, at en offentlig arbejdsgiver uberettiget bortviser en medarbejder, for derefter at klage sin nød til pressen og anmelde forholdet til politiet – vel vidende at Steen intet har gjort. Det er endvidere i strid med persondatalovens regler at kommunikere personfølsomme oplysninger om medarbejderen til pressen og samarbejdspartnere. Når medarbejdere udsættes for digitale krænkelser, sætter vi alle sejl ind for at hjælpe med sagen, og derfor har vi også indgivet en klage til Datatilsynet, siger Kia Philip Dollerschell.