Som konsekvens af den nye politiske aftale fra Valdemarsdag om Planloven, beskyttes erhvervshavne ved at definere nationale interesser omkring dem.
Det betyder blandt andet, at havne og virksomheder med særlige behov for havnebeliggenhed, forsyningssikkerhed og søtransport sikres mere mod lokale tiltag som lukning eller omdannelse til bolig-kvarterer.
Derfor siger DH tak til regeringen, men også Venstre, Konservative og Dansk Folkeparti for aftalen.
De danske erhvervshavne modtager ca. 75 procent af alt det, vi importerer til Danmark – fra morgenmad over tøj og cykeludstyr til biler og bygge-elementer.
Desuden er flertallet af havnene i tiltagende omfang nøglespillere i den grønne omstilling og den øgede, nationale satsning på havvind.
Endelig er selv de små og mellemstore, regionale havne helt afgørende for beskæftigelsen regionalt og for klimarigtig søtransport nu og i fremtiden.
Kilde: FiskerForum.
Det er et dybt forældet initiativ. Vi har fra landsiden set 1000 vis af m2 ny bygninger, der ikke er sikret mod vandstigninger eller folk og biler falder i.
Og man helmer ikke med at bebygge umulige og lave eksempler. Lidt væk fra havnen i Hobro er endnu et eksempel bebyggelse og anlæg, hvor diverse besluttere og artikter kun har set havet som en gratis kulisse.
Tåblighederne har også andre årsager og rammer Aalborg. Når vinden er vest, så kan vandet ikke fordele sig, så det ikke ender i denne tragt. Man nægter at forstå, at alle disse inddæmninger har denne simple effekt. Oveni har man i sin tid adspærret store opbækstområder for fisk og ande kræ.
Så den mere enkle beslutning burde være ingen beboelse under højest mulige vandstand ved flod og storm.
Mne havnene burde også styre sig selv bedre og komme med moderate forbedringer. Havneudvidelser baseret på tilskud og kvantitet bør ikke være drivkraften.
Man bør opdatere diverse kajer og dybder til dagens frohold og ikke fremskrive ud i det helt urelatiske.
Dvs gamle kajanlæg og en del små forældede bebyggelser må bort. Er de evt til gavn for turismen og nostalgien, så man flytte dem til et andet sted og klynge dem med et ishus eller andet.
På den måde får man færre men bedre kajer. Og Jeg er dybt forunderet over, at fx Hirthals havn mangler plads. Det er man da selv ude om.Der er vel nærmest tale om en overspringshandling.
Var de nogle fjolser, da mit hus blev bygget i 1947. Det har både en førstesal og en kælder. Så når man lejer/sælger arealer, så annoncen fx sige, at der er plads til 15.000 m2 i 3 etager og ikke 5.000 m2 med.
Færre kajer giver også nemmere muligheder for større dybdegange.