En ny analyse foretaget af COWI for DI Transport, Danske Shipping- & Havnevirksomheder og Danske Havne viser, at virksomhederne på de danske erhvervshavne beskæftiger over 55.000 danskere og bidrager med en produktion på 211 milliarder kroner årligt. Dette udgør lidt over fem procent af den samlede danske produktion.
Rapporten fremhæver dermed erhvervshavnenes centrale rolle i forhold til beskæftigelse og produktion i Danmark.
»COWI’s analyse understreger havnenes afgørende rolle i samfundsøkonomien, både gennem direkte beskæftigelse på havnene og indirekte beskæftigelse rundt om i landet, som i varierende grad er afhængige af havnene,« lyder det fra analysen.
Analysen viser, at der er 31.545 medarbejdere, der direkte arbejder på havnene. Udover disse er der over 20.000 arbejdspladser, der er afledt af aktiviteterne på havnene, hvilket bringer til det samlede beskæftigelsestal på 54.938, svarende til 2,6 procent af alle beskæftigede i Danmark.
Denne nye analyse, kaldet »Havne, beskæftigelse og produktion«, er den første af sin art, der fokuserer specifikt på havnene siden rapporten om »Maritime Højborge« kom i november 2021. Sidstnævnte viste, at hele Det Blå Danmark, inklusive rederier, den maritime industri, shipping- og havnevirksomheder, samt havnene selv, repræsenterede en omsætning på over 400 milliarder kroner og beskæftigede op mod 100.000 mennesker, både direkte og indirekte.
Den nye analyse angiver blandt andet, at den samlede direkte produktionsværdi på havnene i 2019 beløb sig til 211 mia. kr., svarende til 5,2 procent af den samlede produktionsværdi i Danmark. Havnens beskæftigelse udgjorde 2,6 procent af Danmarks samlede arbejdsstyrke. Dette betyder, at for hver beskæftiget på en havnerelateret arbejdsplads skabes der dobbelt så meget indkomst som i de øvrige danske brancher.
Betydningen for samfundet
De danske erhvervshavne har ud over deres rolle i beskæftigelse og produktion også en betydning for samfundet som helhed. Havnenes betydning omfatter tre ud af fire varer, der importeres eller eksporteres fra Danmark, og de udgør et fundament form den grønne omstilling.
Karsten Lauritzen, direktør for DI Transport, udtaler: »Det er afgørende, at vi nu kan dokumentere den store betydning, virksomhederne og arbejdspladserne på havnene har på nationalt niveau. Havnene er ikke blot vigtige for forsyningssikkerheden, men udgør også afgørende infrastruktur for arbejdspladser og produktion i hele landet. Derfor er det essentielt, at vi passer godt på vores havne-infrastruktur.«
Tine Kirk, direktør for Danske Havne, udtaler: »Analysen bekræfter, at havnene er afgørende for vitale og værdifulde aspekter af dansk produktion. Det er afgørende for vores erhvervshavnes fortsatte vækst og udvikling, at rammevilkårene optimeres, samt at myndighedernes sagsbehandlingstider forbedres. Analysen præsenterer klart havnenes værdi og betydning, både inden for industriel produktion, færgefart, fiskeri og turisme. Vi håber derfor, at både Havnepartnerskabet og Folketingets arbejde med rammevilkår vil tage højde for dette, så havnene kan fortsætte deres aktive jobskabelse.«
Jakob Svane, sekretariatschef for Danske Shipping- & Havnevirksomheder, udtaler: »Den nye analyse understreger betydningen af havnene og de mange virksomheder på havnene. Desværre er mange steder under pres fra kommunale ønsker om boliger med havudsigt. Dog bliver betydningen af velfungerende havne ikke mindre, når der samtidig skal være plads til mere grøn omstilling, cirkulær økonomi, forsvarsaktiviteter og råstoffer i fremtiden. Derfor er der behov for bedre beskyttelse af erhvervshavnene, også af hensyn til samfundsøkonomien.«
Analyse af fremtiden for havnene:Denne analyse viser klart og tydeligt, at de danske erhvervshavne udgør en uomgængelig del af Danmarks økonomi og produktionslandsbrug. Med den stadigt voksende international handel og behovet for grøn omstilling står havnene over for flere udfordringer og muligheder.
I fremtiden vil erhvervshavnene sandsynligvis spille en endnu større rolle i grøn omstilling og cirkulær økonomi. Behovet for mere bæredygtig fragt og håndtering af varer vil presse havnene til at tilpasse sig mere miljøvenlige metoder og infrastrukturer.
Samtidig kan digitalisering og automatisering også spille en afgørende rolle i havnedrift, hvilket kan optimere effektiviteten og reducere miljøpåvirkningen. Dog vil dette også medføre ændringer i arbejdsstyrkens behov, hvilket kræver opkvalificering og tilpasning til nye teknologier.
Beskyttelsen af erhvervshavnene mod konkurrerende interesser såsom boligbyggeri med havudsigt er også afgørende for at opretholde deres vitale rolle i samfundsøkonomien. Der skal findes en balance mellem udvikling af havneområderne og bevarelse af deres erhvervsmæssige funktioner.
I det store hele indikerer analysen, at havnene er centrale for Danmarks fremtidige økonomiske og miljømæssige bæredygtighed. Deres fortsatte udvikling og tilpasning til nye behov vil være afgørende for at opretholde deres betydning som centrale akser for handel, produktion og grøn omstilling i landet.
Heldigvis kan vi helt lokalt og i fin forlængelse af ovenstående analyse tilføje, at økonomien fortsat er bundsolid hos Hirtshals Havn.
Kilde: FiskerForum.