Hirtshals Havn forbereder, som en del af arbejdet med udvidelse af havnen, ansøgning om tilskud til infrastrukturarbejdet, der skal fremsendes under EU’s infrastrukturprogram “Connecting Europe Facility” (CEF).
Ansøgningen skal følges af bekræftelse på, at Hjørring Kommune har til sinde at godkende havneudvidelsen. Der skal derfor i byrådet tages stilling til, om bekræftelsen kan gives som led i ansøgningens forberedelse.
Sagsfremstilling
Hirtshals Havn og Hjørring Kommune har i en længere periode arbejdet med forberedelse af udvidelsen af Hirtshals Havn. Udvidelsen af havnen har til formål at forberede indsejlingsforhold og sikre faciliteter til besejling af større fartøjer.
Baggrunden for havneudvidelsen er, som tidligere beskrevet i forbindelse med igangsætning af planlægningsarbejdet for havneudvidelsen (Byrådet d. 27. oktober 2021 og d. 31. august 2022), at den nuværende indsejling er udfordret ved hårdt vejr og at der er behov for at sikre fremtidige besejlingsforhold, så sikkerhed og regularitet øges. Udvidelsen skal samtidig give mulighed for anløb af større skibe og forbedre manøvreforhold.
Der arbejdes for nuværende med at færdiggøre forslag til kommuneplantillæg og miljøvurderinger, inkl. miljøkonsekvensrapport, der skal i offentlig høring i slutningen af 2023. Materialerne på denne del af arbejdet med havneudvidelsen kommer til særskilt politisk behandling i efteråret 2023.
Udover forhold vedrørende fysisk planlægning og miljøvurdering arbejder Hirtshals Havn med finansieringsplanen for havneudvidelsen, der skal foreligge inden der kan tages endelig beslutning om gennemførelse af anlægsarbejdet med havneudvidelsen. I den forbindelse forbereder Hirtshals Havn at fremsende ansøgning om EU-tilskud til anlægsarbejdet under EU’s infrastrukturprogram “Connecting Europe Facility” (CEF).
Der søges i den aktuelle ansøgningsrunde for CEF Military, hvor det er en forudsætning, at anlægsarbejdet skal fremme civil og militær mobilitet og lokaliteten skal være beliggende på det transeuropæiske transportnet (TEN-T), som Hirtshals Havn er. Ansøgningen om EU-støtte er beskrevet i notat fra Hirtshals Havn (bilag 1), med uddybende foreløbig projektbeskrivelse (bilag 2) og overordnet skitsering af finansieringssiden (bilag 3).
EU-ansøgningen indgår som en mulig del af finansieringssiden. Der er frist for ansøgning til den aktuelle EU-pulje d. 21. september 2023, hvor ansøgning skal følges af bekræftelse fra Hjørring Kommune på, at kommunen bakker op om projektet og har til sinde at garantere for projektets gennemførelse. Hjørring Kommune har senest d. 31. august 2022 godkendt forhøjelse af kommunegaranti for byggekredit til forberedelse af havneudvidelsen og dermed tilkendegivet, at kommunen understøtter arbejdet med udvidelsen af havnen, også økonomisk.
På samme måde som Hjørring Kommune skal bekræfte opbakning til arbejdet med havneudvidelsen, er det også en forudsætning, at ansøgning om EU-tilskud skal ske efter aftale med relevante statslige myndigheder. I den aktuelle sag er det med Hirtshals Havns status som TEN-T havn og rammen om EU-puljen styrelser under Trafikministeriet og Forsvarsministeriet, der skal være aftale med. Hirtshals Havn har indhentet bekræftelse fra disse myndigheder.
På baggrund af ovenstående og de tilknyttede bilag skal der tages stilling til om Hjørring Kommune kan bekræfte, at kommunen forventer at kunne give de nødvendige tilladelser og kommunegaranti for projektets gennemførelse. Endelig stillingtagen og godkendelse af henholdsvis planlægning og miljøvurdering samt godkendelse af finansiering og kommunegaranti vil blive fremlagt som selvstændige beslutninger, når de nødvendige materialer er færdigt udarbejdet. Til brug for ansøgningen om EU-tilskud er det dog nødvendigt, at Byrådet godkender den overordnede tilgang, så der kan fremsendes formel bekræftelse på dette.
Lovgrundlag
Lov om kommunernes styrelse
Havneloven
Økonomi
Den samlede havneudvidelse er estimeret til at have en samlet anlægssum på 1,1-1,2 mia. kr. Der søges om EU-midler til realisering af dele af havneudvidelse i form af:
- anlæg af vest- og østmole
- forlængelse af kajvæg til dybgang på 13 m.
- yderligere uddybning i forhavn og havnebassin til dybgang på 13 m.
Det er særligt forøgelse af dybgang til 13 m. set i forhold til projektets oprindelige 10,5-12 m. vanddybde, der er omdrejningspunkt for ansøgning, da dybden er afgørende for at kunne opfylde det dobbelte sigte med at fremme både militær og civil mobilitet. Forøgelse af vanddybden øger projektets samlede anlægssum og gennemføres ved opnåelse af tilskud fra CEF Military. Se uddybning i bilag 1.
Der søges om ca. 387 mio. kr., svarende til ca. 1/3 del af den samlede anlægssum og med forventet støttesats på 50% er målet med ansøgningen at opnå på ca. 194 mio. kr.
Der er ikke bevillingsmæssige konsekvenser af ansøgningen.
Direktionen indstiller,
at Hjørring Kommune til brug for ansøgning om EU-midler bekræfter, at kommunen arbejder for at kunne give nødvendige tilladelser og kommunal garanti for realisering af udvidelsen af Hirtshals Havn.
Beslutning
Økonomiudvalget anbefaler, at indstillingen følges af byrådet i Hjørring Kommune.
Uhyggeligt.
Det er ren greenwashing for andre folks penge og landbruget er de kommende olie sheiker.
Det er ikke engang rentabelt. Hvem på haet vil købe det dyre skidt, når man har olie og gas?
Regeringen vil også blande det bilerne mens andre en lang række ting i bedste fald kun er syltet.
Hvorfor bruger de kommune varmeværker fx dyr gas i stedet billigere og renere strøm.Der er millioner spare – hvert år.
Det er Byrådet og borgerne ligeglade med. For mig er det udkant og banan.
Og så er der jo og om gyllegassen, der skal producres uden grise. Skal vi importere gylle fra Tyskland og Poland sammen med deres affald.
Hvordan vil man skaffe strøm til det projekt på havnen, når man ikke vil have vindmøller.Det forstår jeg heller ikke.
.
. .