Det var en morgenfrisk mand på kajen ved MarineShaft, der omkring klokken 6 mandag kunne konstatere, at Fio som tidligere omtalt var sunket ved Pier II Øst i Hirtshals Havn.
Umiddelbart efter var havnens ansatte og Hirtshals Redningsstation hurtigt i gang med det aller mest akutte arbejde, der blandt andet indebar en flytning af Nordstjernen, som lå fortøjet udenfor Fio.
Dernæst lægges der flydespærringer ud med henblik på at forhindre forurening fra Fio. Efterfølgende skal der også tages en beslutning om hævningen af Fio. Ligesom regningen for det projekt og fjernelsen af skibet skal adresseres.
Fremmødte på kajkanten fandt det mandag morgen yderst kritisabelt, at der tilsyneladende ikke findes en strammere lovgivning omkring skibenes tilstand og spørgsmålet om forsikring, idet regningen som allerede nævnt i værste fald kan havne hos Hirtshals Havn.
Deres bekymringer gik også på, at skibet efter alt at dømme ligeså langsomt krænger mere og mere ud i havnebassinet og truer med helt at kæntre, hvilket utvivlsomt vil besværliggøre og fordyre en hævning af Fio.
Alt det var imidlertid spekulationer og løs snak på kajkanten, men en anden bekymring blandt de fremmødte gik på, hvorvidt kajen overhovedet kan holde til det tunge kranløft, der på et tidspunkt skal få Fio op på Pier II Øst.
Ikke bare selve konstruktionen, men også de kabler og rørledninger til brændstof, der ligge under asfalten på kajen.