Tidligere departementschef i statsministeriet, Karsten Dybvad, sagde i november ja til at blive bestyrelsesformand for Frederikshavn Havn, skriver TV2 Nord.
Siden har han og den nye bestyrelse været i gang med et gennemgribende eftersyn af havnens økonomi, og havnens tilstand kom bag den nye formand for bestyrelsen.
– Jeg er også blevet overrasket over, at det så værre ud end forventet. Jeg vidste godt, at der var udfordringer. Det var også derfor, at jeg sagde ja, siger Karsten Dybvad.
TV2 Nord har de seneste måneder beskrevet havnens pressede økonomi og kamp for at skaffe likvididet, og Frederikshavn Havn har siden september bedt Frederikshavn Kommune stille lånegaranti for i alt 207 millioner kroner.
Frederikshavn Havns seneste fremlagte regnskab er fra 2022. Det blev offentliggjort i juni 2023 og godkendt af byrådet. I byrådet var der stor tilfredshed både politisk og fra den daværende bestyrelse, som kaldte 2022 resultatet for et rekordregnskab med overskud på 66 millioner kroner.
“Vi har ikke overskud”
Som TV2 Nord tidligere har beskrevet, så er tallene på bundlinjen kun sorte på grund af såkaldte renteswap, hvor man har høstet en gevinst på at omlægge renten på lån, og den nye bestyrelsesformand siger i dag, fredag, at han ikke er enig i den udlægning.
– Det billede kan jeg ikke genkende. Vi havde ikke overskud på driften i 2022, og det er heller ikke vores forventning, at det sker i 2023. Vi arbejder intenst på at ændre den udvikling. Jeg vil ikke sætte en dato på, hvornår det sker. Det vil ikke være fornuftigt, siger Karsten Dybvad.
TV2 Nord har fået aktindsigt i en række dokumenter med korrespondance mellem ledelsen i Frederikshavn Havn og Frederikshavn Kommune. Her fremgår det blandt andet, at Frederikshavn Kommune gennem årene har haft vanskeligt ved at få indsigt i havnens økonomiske forhold og dispositioner.
Det var blandt andet en af årsagerne til at Frederikshavn Kommune i maj 2023 vedtog en ny ejerstrategi for kommunens to selvstyre-havne i Skagen og Frederikshavn.
Kommunen ønskede større indsigt i havnene, og det førte i september sidste år til at havnens daværende bestyrelsesformand Bo Uggerhøj forlod sin post sammen med tre andre medlemmer af bestyrelsen.
Gæld på 1,5 milliarder kroner
Karsten Dybvad blev ny formand i november, og han har siden arbejdet på at få overblik over havnens økonomi og de dispositioner, som har ført til, at Frederikshavn Havn er kommet i så store økonomiske problemer.
– Jeg har læst rigtig mange sider igennem og stillet mange spørgsmål. Det er også det, som har ledt frem til, at vi i bestyrelsen i fællesskab har taget den her beslutning (om at afskedige direktionen, red.), siger Karsten Dybvad.
Siden 2014 har Frederikshavn Havn haft vokseværk, og allerede inden den første havneudvidelse til 570 millioner kroner var færdig blev endnu en udvidelse til over 300 millioner kroner vedtaget.
Der blev lånt omkring 1 milliard kroner til de store udvidelser. Gælden er i dag vokset til omkring 1,5 milliarder kroner.
Stor budgetoverskridelse
De to største investeringer blev lavet i ophugsningsværftet til M.A.R.S. Europe og Stena Oil. Til sidstnævnte blev der bygget et stort olieterminalanlæg, som har været en stor udfordring økonomisk for havnen.
– Man har været igennem en havneudvidelse, og der må være grundlag for at studere på de forhold. Blandt andet olieterminalen og se på, hvad man kan gøre bedre, siger Karsten Dybvad.
Stena Oil overtog i sidste uge olieterminalanlægget med mere end tre års forsinkelse. Byggeriet var oprindeligt budgetteret til 225 millioner kroner, men er endt med at koste i nærheden af en halv milliard kroner. Det er en af årsagerne til havnens pressede økonomi.
“Vi vil gerne dreje udviklingen”
Havnens bestyrelse har mistet troen på, at ledelsen kunne ændre den økonomisk kurs. Derfor tog man i går, torsdag, det drastiske skridt og stoppede samarbejdet.
– Når vi er kommet i en situation over mange år, hvor der har været en forværring af økonomien, så må man på et tidspunkt gøre op og sige, at det ikke er en udviklingsvej, som vi vil fortsætte.
– Derfor er det naturligt, at den ledelse, der er, skal være indstillet på den øvelse, og det var ikke den kurs vi var på, siger Karsten Dybvad.
Hvordan fremtiden tegner for Frederikshavn Havn er, ifølge bestyrelsesformanden, endnu for tidligt at afgøre. Der venter fortsat et omfattende analysearbejde af de økonomiske forhold.
Det arbejde vil strække sig over de kommende uger.
– Så må vi tale med alle vores interessenter på havnen og se hvilke samarbejder, vi kan lave med dem, og når vi har et samlet overblik, så vil vi begynde at eksekvere på det, siger Karsten Dybvad.
Kilde: TV2 Nord.