På årets sidste mødedag i Folketinget blev to vigtige lovforslag vedtaget, hvoraf især det første jævnfør nedenstående link til tidligere artikel utvivlsomt må være godt nyt hos Hirtshals Havn.
Havnen har nemlig sammen med INEOS Energy, Wintershall DEA, Biocarb Solution, Evida, Blue Water Shipping og Greenport North fornylig taget et stort skridt mod realiseringen af et visionært projekt med CO2.
Det første lovforslag sikrer således udmøntning af den første CCUS-pulje i Danmark og lige vilkår for de aktører, der kan byde på den. Det andet lovforslag er starten på et pilotprojekt med CO2-lagring i den danske undergrund ved Stenlille såvel som transport af brint i rør og lagring i undergrunden.
Lovforslagene har dog det tilfælles, at de er med til at understøtte udviklingen af et dansk marked for CCUS – en proces, hvor drivhusgasser fra danske skorstene fanges og anvendes eller pumpes ned i undergrunden.
”Visioner er gode, men handling er endnu bedre. Derfor er jeg glad for, at vi i 2025 kan fange drivhusgasser fra danske skorstene og pumpe dem ned i undergrunden – det vil føre reduktioner med sig og bidrage til 70-procentsmålet. Kort sagt har vi nu både opskrift og ingredienser til et grønt, dansk erhvervseventyr – vi mangler bare at bage kagen, og det er det arbejde, der kan gå i gang nu, og så ovenikøbet med bred opbakning fra partierne i Folketinget,” siger klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard.
Danmark skal nå sine klimamål, og fangst, anvendelse og lagring af CO2 (CCUS) er et nødvendigt virkemiddel. Den første CCUS-pulje modtager endeligt bud indtil 10. februar 2023.
CO2-lagring ved Stenlille
Med det vedtagne lovforslag får Energinet igennem sit datterselskab, Gas Storage, hjemmel til at lagre CO2 i et pilotprojekt ved Stenlille i Sydvestsjælland. Projektet skal give større viden om teknologien og danske værdikæder for CCS.
Folketinget gav også grønt lys til en ny rammeregulering for dansk brintinfrastruktur. Infrastrukturen skal gøre det muligt at transportere og lagre brint. Formålet er at bidrage til den grønne omstilling og fremme udviklingen af brint og grønne brændstoffer.
Ligesom gas kan brint transporteres i rør, og brint indarbejdes derfor nu i loven om gasforsyning. Næste skridt er et oplæg til brintinfrastruktur, som regeringen vil præsentere i det nye år.
Fakta
• Det første lovforslag giver mulighed for, at staten kan iværksætte og udbetale støtte til CCUS.
• Det muliggør konkret udmøntningen af første fase af CCUS-puljen på 8 mia. kr. i 2023.
• Derudover giver lovforslaget kommunalt ejede virksomheder mulighed for at deltage i udbud om statslig støtte til CCUS på lige vilkår med private virksomheder. Det er vigtigt, da kommunale affaldsforbrændings- og termiske kraftvarmeanlæg udgør et stort potentiale for CO2-fangst.
• Det andet lovforslag påbegynder udmøntningen af dele af aftalen om Udvikling og fremme af brint og grønne brændstoffer af 15. marts 2022 ved at skabe de overordnede rammer for etablering af en rørbunden brintinfrastruktur.
• Derfor indskrives brint i gasforsyningsloven og tager på linje med Europa-Kommissionens forslag til en brint- og gasmarkedspakke udgangspunkt i gældende metangasregulering.
• Danmark har i dag ikke en dedikeret rørbunden brintinfrastruktur til transport og lagring af brint.
Link til relateret artikel
Havnen bliver knudepunkt for lagring og udskibning af CO2 fra nordjyske biogasanlæg



CO2s andel af klodens opvarmning i relation til solintensiteten udgør 0,1% eller 0,01% eller også skal der 9 nuller foran.Under Eem tiden fra 131 000 til 117 000 år siden var klodens gennemsnitlige temperatur 6-7 grader højere end idag. For 1000 år siden var temp. 3-4 grader højere. end idag Under den lille istid faldt solstyrken med det resultat , at den kosmiske kuldeindstråling blev forøget. Alt ifølge iskerneforskningen.– Prioriteret må bevillingen øremærkes til produktion af skibsmetanol.Hvis man ønsker klimavenlighed. I følge Dk statistik udgør CO2 udledning 45-50% og partikelforurening 90% fra skibe under DIS af Dks samlede udledning.— FNs klimapanel dokumenterer intet , Har nogen kendskab til doku. så skriv det endelig..— Den kinesiske Tw kanal CGNT har gennem mindst 10 skype møder med 40-50 medlemmer af FNs klimapanel ikke fået nogen videnskabelig faglig doku. Kinas interesse skyldes , at deres turboris kræver mindst o,o4 % i atm for at give. de store udbytter, CO2 idag er c o;.o415.Turboris udbytte pr/ha er 25 gange større idag end i 1750. Siger kineserne. Beregnet udgør metanudledning fra risdyrkning c 25%, drøvtyggeres 16.-17 % Punktudledning 3-4 % ( Marrakechløkke efter et par fadbamser) jordmetan c 50% ( faktisk naturgas )