Hvis man som jeg ikke er forvænt med at køre luksusmærker som Porsche eller Jaguar, bliver man med garanti utrolig positivt overrasket over at sætte sig ved rattet i den nye Hyundai Ioniq 6.
I lighed med alverdens begejstrede bilanmeldere finder også jeg den koreanske sedan imponerende stærk på en lang række punkter, hvilket gælder lige fra komfort over opladning og rækkevidde til køreglæde.
Da jeg for snart 3 år siden skiftede til elbil og købte Ioniq 4 hos Rørbæk Biler i Hjørring, gik der ikke lang tid, før Hyundai annoncerede en Ioniq 5. Med sit efter min smag alt for kantede og klodsede design skuffede den mig desværre fælt. På det tidspunkt var min første elbil heldigvis også fortsat relativt ny, hvilket gav mig mulighed for at ave min utålmodighed, indtil endnu en ny model kom på gaden.
Den nye Ioniq 6 har jeg faktisk lige haft fornøjelsen af at prøvekøre som lånebil, mens min Ioniq 4, som jeg fortsat er rigtig, rigtig glad for, var til 60.000 km tjek hos Rørbæk Biler. Det nye look og teknikken i Ioniq 6 har da også som allerede antydet i den grad imponeret, så modellen som bekendt er blevet kåret både som Årets Bil i Verden, Årets Elektriske Bil i Verden og Årets Bildesign 2023.
Den er godt nok også blevet kaldt for outreret, men i min og mange professionelle bilanmelderes optik er det altså på den herrefede måde, hvilket understøttes af hurtig opladning og lang rækkevidde. Selv om der er tale om en sedan, så har man virkelig følelsen af at sidde ved rattet i en sportsvogn, hvilket understøttes stærkt ved fornemmelsen af et usædvanligt godt og sikkert greb i vejbanen. I det hele taget er sikkerheden tydeligvis prioriteret højt her.
Hvorom alting er og for nu at gøre en lang og positiv historie kort leverer den nye sedan simeplthen himmelsk køreglæde.
Hvis man lyst til mere deltaljerede anmeldelser, kan man google adskillige også på dansk fra blandt andet Bilbasen og FDM.
Læs også meget mere om bilen her hos Hyundai i Danmark.