I 1876 blev benzinmotoren opfundet, og ti år senere fandt tyskeren Karl Friedrich Benz på at placere den i en form for hestevogn, som nu blev helt selvkørende – uden brug af heste. Automobilen var opfundet! Og herefter gik det stærkt med at videreudvikle denne revolutionerende opfindelse.
I 1896 dukkede de første biler op i Danmark, en (Mercedes) Benz og en Daimler – de kunne opnå en maksimal fart på hele 16 km i timen.
Der blev de kommende år importeret flere biler til Danmark, men de var forbeholdt de allerrigeste, og der skulle gå en del år inden bilen blev et almindeligt syn på de danske (grus)veje. Vejene var stadig hestenes og hestevognenes, men bilernes antal steg.
I 1910 var der indregistreret ca. 1000 biler i Danmark, 20 år senere var der 111.000. Besættelsestiden satte bilismens udvikling i stå, men fra midt i 1950’erne udviklede motorparken sig næsten eksplosivt. Bilen blev i løbet af de næste 10-20 år allemandseje. I 1939 var der 162.000 køretøjer i Danmark, i midten af 1960’erne var der over 1 million! I dag, 124 år siden der første gang kørte et selvkørende køretøj rundt på danske veje, findes der godt 3 millioner biler i Danmark (hvilket svarer til en bil for hver anden indbygger, incl. spædbørn mv.).
Det er muligt at antallet af selvkørende køretøjer på vejene fortsat vil stige, men klimaforandringerne har medført at forbrændingsmotorens dage som drivmiddel er talte. Der kører i dag knap 22.000 eldrevne biler på de danske veje, hvilket svarer til knap 0,8 pct. af den samlede bilpark – tal der givetvis vil se helt anderledes ud om 10, 20, 50 år.
Kilde: Vendsyssel Historiske Museum.