Rederiet Smyril Lines primære arbejdsområde er rejser og godstransport i Nordatlanten.
Rederiet blev oprindelig grundlagt i 1982 af officererne fra færgen M/F Smyril. Sammen købte de færgen Gustav Vasa, som de døbte M/S Norröna, og i 1983 genoptog Smyril Line M/F Smyrils gamle rute.
Smyril Line er i dag et velrenommeret rederi indenfor rejse og fragtområdet.
Rederiet lod en ny Norröna bygge, som startede op på ruten i april 2003. M/S Norröna er gennem årene gradvis blevet opdateret og ved årsskiftet 2020/2021 blev der gennemført en større modernisering af skibet, som vi tidligere har omtalt på NordsøPosten.
Antallet af dobbeltkahytter er nu øget med 50 styk, og på dæk 10 blev der bygget en ny café. Det samlede antal kahytter er nu 366. Desuden er der 30 kahytter indrettet med couchetter. Ud over denne omfattende ombygning blev der også foretaget smårenoveringer rundt på hele skibet.
M/S Norröna er 36.976 BRT, er 165,7 meter lang, 30 meter bred og sejler med en hastighed på 21 mil i timen.
Smyril Line ejer og driver også Smyril Line Cargo, som har tre fragtskibe i flåden: Akranes, Mykines og Glyvursnes. For yderligere information om Smyril Line Cargo kan man besøge cargo.fo.
Smyril Line har også datterselskabet Smyril Line Travel A/S i Danmark, der har salgskontorer i både Hirtshals og Kiel i Tyskland.
Hovedaktionærerne i Smyril Line er P / F 12.11.11 (59,5%), Føroya Landsstýri (16,2%) og Framtaksgrunnur Føroya (6,3%).
De mindre aktionærer står for i alt 18%. Den samlede aktiekapital er 112.012.332 DKK.
Færøsk skibsfarts historie
For rigtigt at forstå værdien og betydningen af Smyril Line er det oplagt også at huske på skibsfartens og især færgernes dybere historiske betydning for Færøernes forbindelse til Danmark.
Dronning Alexandrine
1927-1939
DFDS skibet M/S Dronning Alexandrine (bygget i 1927) sejlede til Færøerne fra 1927 til 1939. Under 2. verdenskrig lå hun fortøjet i København, indtil tyskerne kortvarigt beslaglagde hende fra 1944 til 1945. I 1945 efter krigen vendte Dronning Alexandrine tilbage til ruten København – Færøerne – Reykjavík, indtil hun blev ophugget i 1965. Dronning Alexandrine havde plads til 153 passagerer.
Tjaldur
1947-1953
I 1947 erhvervede Skipafelagið Føroyar S/S Gullfoss (1915) fra Eimskip i Island. Skibet sejlede under navnet S/S Tjaldur for Skipafelagið på ruten Færøerne-København fra 1947 til 1953. Tjaldur havde plads til 74 passagerer.
Tjaldur
1953-1967
I 1953 bød P/F Skipafelagið Føroyar sit nye skib, Tjaldur, som blev bygget ved Aalborg Værft velkommen. Den havde plads til 447 passagerer. Dette stilfuldt designede skib revolutionerede sejladsen mellem Færøerne og Danmark. Skibet var udstyret med 1., 2. og 3. klasses faciliteter for passagerer og havde en meget moderne atmosfære sammenlignet med sine forgængere.
Skipafelagið annoncerede nu krydstogter fra København til Færøerne. De tilbød rejsende indkvartering ombord, mens skibet krydsede fra landsby til landsby på Færøerne, før det vendte tilbage til København. Tjaldur var også meget hurtigere end de ældre skibe. Overfarten fra Færøerne til Danmark blev forkortet med en hel dag. Færingerne tog det elegante skib Tjaldur til sig. Tjaldur fragtede gods og passagerer mellem Færøerne og København i perioden fra 1953 til 1967.
Kronprins Frederik
1966-1974
DFDS skibet M/S Kronprins Frederik (bygget i 1941) sejlede til Færøerne fra 1966 til 1974. Mange færinger husker det godt, og det blev kendt som “Krúnprinsurin”, Kronprinsen. Det havde plads til 358 passagerer. Det havde også kapacitet til et par biler, men de måtte løftes ombord med en kran. Dette skib var udstyret med moderne udstyr, som stabiliseringstanke, hvilket gjorde det mere stabilt til søs. En forståeligt populær opfindelse blandt passagerer, især med tanke på, hvordan vejret kan være i Nordatlanten.
England
1974-1980
Før 1974 var der meget begrænset mulighed for at tage bil med til Danmark på ferie. Passagerskibe havde ingen bildæk, men kunne tage et par køretøjer, som måtte løftes ombord med en kran. Så da DFDS satte M/S England ind på ruten Færøerne – Danmark, ændrede det færgetransport.
M/S England havde et fuldt bildæk i skibets længde og kunne tage op til 120 biler. Nu var det let at tage bilen med på ferie. Mange færøske og internationale rejsende benyttede sig af dette. England havde plads til 634 passagerer. M/S England sejlede til Færøerne om sommeren fra 1974 til 1980.
Winston Churchill
1981-1992
I 1981 satte DFDS M/S Winston Churchill ind på ruten til Færøerne i stedet for M/S England, som havde sejlet på ruten de sidste syv somre. Dette skib var en smule mindre end M/S England, men ellers var de meget ens. Winston Churchill havde også et bildæk i skibets længde og kapacitet til 180 biler, samt 390 passagerer.
Dog kunne det tage 462 passagerer, fordi det dengang var normalt at købe en dæk-billet i stedet for at booke en kahyt til overfarten. M/S Winston Churchill sejlede til Færøerne om sommeren fra 1981 til 1992. Dens sidste tur til Færøerne var i august 1992. Dette var samtidig det sidste kapitel for DFDS på Færøerne, efter dette indstillede DFDS definitivt sin rute til Færøerne.
Norröna
1982-2003
Den første Norröna begyndte sejladsen mellem Færøerne og Danmark i 1983. Anskaffelsen af Norröna var en milepæl i færøsk international passagersejlads.
Hun kom i rute hos det nystiftede Smyril Line, der var blevet etableret af private iværksættere året før. Skibet, der blev bygget i 1973, havde tidligere navnet Gustav Vasa og var registreret i Sverige. Før Smyril Line overtog skibet, blev det moderniseret og ombygget på Flensborg skibsværft.
Norröna blev anset som et moderne skib, som passede til sin tid. Norröna havde plads til 1050 passagerer og 250 biler. Dette betød, at hun var betydeligt større og bedre udstyret end de skibe, som tidligere havde forbundet Færøerne med verden. I begyndelsen sejlede hun kun til Færøerne om sommeren. Men efterspørgslen efter godstransport voksede, og i 1998 sejlede Norröna mellem Færøerne og Danmark året rundt.
I sommersæsonerne sejlede hun mellem Island, Færøerne, Shetlandsøerne, Norge og Danmark indtil 2003, da den nuværende Norröna, som var bygget til ruten, overtog hendes plads.
Norröna
2003-
Den nuværende Norröna sejlede sin jomfrurejse til Færøerne i 2003. Den repræsenterede endnu en innovation inden for færøsk passagertransport. Smyril Line erkendte, at den første Norröna var forældet. Den blev bygget i 1973 og kom til Færøerne i 1983.
Så selskabet besluttede at bryde nye grænser og bestilte den første luksusfærge, der var specielt bygget til at forbinde Færøerne og resten af verden. Det var et stort projekt. Smyril Line indgik en aftale med Flender Werke i Lübeck om at bygge skibet, og om sommeren i 2003 blev den nybyggede Norröna søsat.
Den nye Norröna kan tage 1482 passagerer og 800 biler – eller 130 trailere.
Foto: Niels Skipper.
Historien ovenfor kan man faktisk for størstedelens vedkommende også finde fortalt med store fotostater om bord på nuværende Norröna.
Efter at have ligget ved kaj i juledagene afsejler Norröna i dag den 30. december klokken 15 Hirtshals Havn med kurs mod Tórshavn.
Kilde: Smyril Line.
Link til den seneste af mange relaterede artikler
Smyril Lines nye fragtskib Glyvursnes er nu i rute fra Hirtshals Havn
Fantastisk skib at sejle med.
Mangler et par skibe. Første Tjaldur tilhørende Skipafelagið, ex St Thomas begyndte at sejle i 1925. Smyril der sejlede 1975 til først i 80rne. Der var også et par DFDS skibe der sejlede før denne tidsperiode hvoraf det ene vistnok også hed Tjaldur.